Seminar om bærekraft i finans

Av Lise Thoen

Ole Gjølberg takkes for lang tjeneste i akademia med et seminar om bærekraft i finansFoto: Håkon Sparre

Professor Ole Gjølberg fyller 70 år i desember. For å hedre Gjølberg sin innsats i akademia, inviterer NMBU Handelshøyskolen til et heldagsseminar om bærekraft i finans 23. januar 2020. Seminaret er åpent for alle interesserte.

Påmeldingsskjema

Gjølberg har som professor og samfunnsdebattant vært fremtredende både ved NMBU Handelshøyskolen, i finansmiljøet i akademia og i lokalpolitikken i Rygge. Han har hatt en viktig rolle for utvikling og veivalg for NMBU Handelshøyskolen, blant annet som instituttleder i perioden 1996-2007. De mange studentene som har hatt Gjølberg sine kurs, husker Gjølberg som en engasjert foreleser, med en uformell stil og stor tiltro til studentene. Mange kjenner også Gjølberg fra hans kjappe replikker i meningsutvekslinger i samfunnsdebatten, lokalt og nasjonalt. Ole Gjølberg har i lang tid vært opptatt av bærekraftige og etiske investeringer og konsekvensene dette har for finansfaget. Blant annet bidro han sammen med Thore Johnsen til utviklingen av de etiske retningslinjene for Oljefondet, gjennom en evaluering av etisk fondsforvaltning. Han har også bidratt til å rette fokus mot bærekraftig forvaltning ved å integrere temaet i sin undervisning, og gjennom veiledning av en rekke masteroppgaver innenfor dette fagområdet.

Vi er takknemlige for den innsatsen Ole Gjølberg har gjort for finansfaget, for studentene og for NMBU. NMBU handelshøyskolen vil markere Ole Gjølberg sitt jubileum og vår satsning på bærekraft med seminaret

Bærekraft – konsekvenser for finansielle investeringer og porteføljeforvaltning.

På dette seminaret vil en rekke akademikere og sentrale samfunnsaktører sette fokus på de økonomiske virkningene av klimaendringene, og samspillet mellom bærekraft, finansielle investeringer og porteføljeforvaltning.

Torsdag 23. januar 2020,

Festsalen i UR-bygningen,

Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, campus Ås

Påmeldingsskjema

Chair: Sjur Westgaard, professor ved Handelshøyskolen NMBU og NTNU

11:15    Registrering og enkel lunsj

11:40     Velkommen
              Gro Ladegård, dekan ved Handelshøyskolen ved NMBU

11:45    Handelshøyskolen ved NMBU: Arven og framtiden.
              Mari Sundli Tveit, tidligere rektor ved NMBU og områdedirektør for politikk ved NHO

12:00    Hva er bærekraft, og hvordan kan det analyseres ved hjelp av finans- og samfunnsøkonomiske teorier?
              Kristin Linnerud, professor ved Høgskolen på Vestlandet og seniorforsker ved Cicero

12:30    Klimarisiko i finansielle porteføljer
              Knut Kjær, tidligere sjef for Oljefondet, 1998 - 2007. Rådgiver for China Investment  Corporation, Stichting Pensioenfonds ABP og Government of Singapore Investment Corporation.

13:30    Pause m/kaffe og kaker/frukt

14:00    Oljefondet reduserer eksponeringen mot olje- og gass: Konsekvenser for avkastning risiko
              Torun Fretheim, førsteamanuensis ved Handelshøyskolen NMBU

14:30   “Doing well by doing good”?
              Thore Johnsen, professor emeritus ved NHH

15:00   Risiko og robusthet i forbindelse med bærekraftige beslutninger
              Espen Haug, professor ved Handelshøyskolen NMBU og tidligere hedgefondforvalter

Paneldebatt: Bærekraftig finans: Framtid eller utopi?
             Ordstyrer: Mette Bjørndal, professor ved NHH.
             I panelet: Ole Gjølberg, Knut Kjær, Thore Johnsen, Kristin Linnerud

Tårbygningen og Urbygningen på NMBU