Ny bok om kausalitet

Av Kateryna Krutskykh

Rani Lill Anjum, forsker ved Handelshøyskolen og Stephen Mumford, professor II ved Handelshøyskolen og professor ved Durham University, har skrevet en ny bok om "Causation in Science and the Methods of Scientific Discovery".

Det finnes to typer forskere: de som er klar over de filosofiske antagelsene for forskningen sin og de som ikke er det.

I denne boka ønsker forfatterne å øke forskernes bevissthet om hvilket filosofisk grunnlag vitenskap og vitenskapelige metoder bygger på, med fokus på kausalitet, eller årsakssammenhenger. Hva man mener er de beste metodene for å avdekke eller påvise kausalitet, vil avhenge av hva man antar at kausalitet er.

Dette er et filosofisk spørsmål med mange svaralternativ. Gjennom 28 korte og lettleste kapitler, reiser forfatterne en rekke spørsmål som burde være relevant for de fleste forskere, blant annet:

Hvor mye data trengs for å påvise kausalitet? Trenger vi i det hele tatt teorier utover data? Bør man anta at samme årsak gir samme effekt? Hvordan kan statistiske data tolkes kausalt? Og hvordan bør vi forstå sannsynlighet? Hva antar vi om kausalitet når vi snakker om en reproduserbarhetskrise?

Boken "Causation in Science and the Methods of Scientific Discovery" finner du her.