Bedre kjønnsbalanse på siviløkonomstudiet

Av Lars Mørk

Man kan trygt si at kvinnene er på fremmarsj ved Handelshøyskolen.
Man kan trygt si at kvinnene er på fremmarsj ved Handelshøyskolen. Foto: Shutterstock

På masterprogrammet i økonomi og administrasjon ved Handelshøyskolen NMBU har det i høst startet 47 prosent flere kvinner enn i fjor. Kvinnene utgjør nå halvparten av de nye studentene på dette programmet.

44 av de 88 nye masterstudentene på siviløkonomstudiet ved NMBU i år er kvinner. Det er en økning i kvinneandelen på syv prosentpoeng fra i fjor, viser tall fra NMBU. For de fem studieprogrammene ved Handelshøyskolen er kvinneandelen blant de aktive studentene 45 prosent. Man kan trygt si at kvinnene er på fremmarsj ved Handelshøyskolen.

Kjønnsbalanse er bra for studiemiljøet

- Dette er veldig gledelige tall, sier Gro Ladegård som er dekan ved Handelshøyskolen NMBU, som har stor tro på at en jevn kjønnsbalanse på økonomistudiene vil gjøre studiemiljøet enda bedre.

- Vi er glade for at økonomistudiene våre også er attraktive for kvinner. Studiemiljøet ved Handelshøyskolen er kjent for å være godt, og vi vet fra forskning at kvinner legger vekt på godt miljø når de tar sine karrierevalg, sier Gro Ladegård, som blant annet har forsket på kjønnsbalanse i bedriftsstyrer.

Kvinnelige studenter i økonomi og ledelse

Cecilie Augensen Nilsen og Inger Marie Rostad er to av de nye masterstudentene i økonomi og administrasjon i høst. Begge valgte å fortsette sine siviløkonomstudier ved NMBU etter å ha fullført bachelorgraden i vår. De er ikke overrasket over at kvinneandelen er så stor blant de nye masterstudentene.

- Jeg opplever at det er mange kvinner som er interessert i studier og verv innen økonomi og ledelse, sier Cecilie, som har valgt profilen Business Analytics. Hun forteller at hun i vår tok emnet AOS234 Studenter i ledelse - Spesialkurs for tillitsvalgte studenter, der nesten 80 prosent av studentene på emnet var kvinner.

Cecilie sitter som studentrepresentant i fakultetsstyret ved Handelshøyskolen og er økonomisjef i Samfunnet i Ås ved siden av studiene. Hun nevner også at kvinnene er mer aktive når det gjelder lederverv i Samfunnet.

- Veldig mange av komitesjefene i Samfunnet er kvinner. Vi skulle ønske oss at kjønnsbalansen var bedre, og nå ønsker vi at flere menn søker seg til disse lederstillingene, sier hun.

Inger Marie, som har valgt profilen strategi og ledelse, kan fortelle at nærmere 75 prosent av studentene som tar emner i denne profilen i høst er kvinner. Hun peker på at det er blitt flere synlige kvinnelige ledere som fungerer som forbilder for kvinnelige studenter, og hun tror dette kan forklare noe av økningen i kvinneandelen på masterstudiet.

- Jeg opplever at en god kjønnsbalanse i studiet er veldig bra for miljøet, og jeg merker at dynamikken i gruppearbeidene blir bedre når det oftere er like mange kvinner som menn i gruppa, sier Inger Marie, som for øvrig tar over stafettpinnen fra Cecilie og blir økonomisjef i Samfunnet i Ås etter nyttår.

Rekruttering av kvinner til økonomistudier

Tall fra Samordna opptak i år viser at 59,2 prosent av tilbudene i høyere utdanning gikk til kvinner. For økonomistudier er det derimot flere menn enn kvinner som får tilbud. Ved Norges Handelshøyskole (NHH) har de i flere år hatt ekstra rekrutteringstiltak som retter seg spesielt mot jenter for å bedre kjønnsbalansen i studiet. Etter flere år med færre kvinnelige søkere fikk de i år en økning, og 40,6 prosent av de nye siviløkonomstudentene var kvinner.

Handelshøyskolen NMBU har ikke gjort noen spesielle tiltak for å rekruttere flere kvinner til økonomistudiene, men opplever likevel at kvinneandelen som starter på bachelor- og masterstudiene er høyere enn NHH. Hvis utviklingen med økt rekruttering av kvinner til økonomistudiene fortsetter, så vil vi løpet av noen år oppleve en jevn kjønnsbalanse ved studiene ved Handelshøyskolen NMBU.