Ønsker du relevant praksiserfaring?

Av Madeleine Sjøbrend

Høsten 2018 tilbys emnet «INN331 - Internship» for studenter på masterprogrammene i økonomi og administrasjon, og entreprenørskap og innovasjon. Arbeidserfaring er gull verdt når du senere skal ut i arbeidsmarkedet, og ved Handelshøyskolen har du muligheten til å tilegne deg denne erfaringen mens du studerer, gjennom et internship i selvvalgt bedrift.

Internship er en praksisperiode i en virksomhet, privat eller offentlig, som er relevant for ditt studie. Det gir deg som student en unik mulighet til å få erfaring i en relevant virksomhet. Du får prøvd ut teorier og metoder i praksis, samtidig som du bidrar med arbeidskapasitet og forskningsbasert kunnskap. Tidligere studenter har blant annet hatt internship i følgende bedrifter: Nortura, Equinor, Tøyen Unlimited, Nofima og OsloTech.

Andreas Sevland
Andreas Sevland Foto: Privat

Andreas Sevland, tidligere masterstudent i entreprenørskap og innovasjon ved NMBU, oppsummerer sitt internship i FNDR AS på følgende måte:
«Fra mitt internship fikk jeg en mye større forståelse for markedsforholdene til en oppstartsbedrift! Hvor viktig det er å alltid ha øynene åpne for muligheter og trusler, og at du aldri vet når du plutselig snakker med personen som kan ta deg et steg videre. Jeg lærte også hvor viktig det er å feire de små seierne, og lære av feilene.»

Fredrik Salen ble gjennom sitt internship i Statoil Technology Invest (nå Equinor Technology Ventures) inkludert i aktuelle arbeidsoppgaver i bedriften, og lærte mye faglig:
«Under mitt internship fikk jeg både arbeidserfaring og kunnskap tilknyttet hvordan Venture Capitalists tenker når det kommer til investeringer og hva de ser etter i et godt investeringsobjekt. Jeg deltok på flere investeringsmøter, og var også med da eksterne bedrifter skulle presentere sin idé for Statoil i et ønske om å få investorer med på laget.»

Internship er en unik mulighet til å oppleve et spennende semester i en bedrift du selv velger. Les mer om emnet her