Fikk Fulbright Flagship æresstipend

Av Kateryna Krutskykh

Kine Josefine Aurland-Bredesen, som er PhD-student ved Handelshøyskolen, fikk Fulbright Flagship æresstipend som deles ut til kandidater som har utmerket seg særskilt.

Fulbright deler ut stipend til studenter, PhD-studenter og forskere. Flagship-stipendet er et æresstipend som er på et høyere beløp enn et vanlig Fulbright-stipend. Formålet med Fulbright-programmet er faglig og kulturell utveksling, og det forventes derfor at den som får stipend skal være en god representant for Norge.

- Det er en anerkjennelse å få et slikt stipend, og det er en av grunnene til at jeg søkte. Fulbright er kjent i USA, og det å ha fått et Fulbright-stipend kan være en døråpner under oppholdet, forteller Kine Josefine.

Kine Josefine Aurland-Bredesen
Kine Josefine Aurland-Bredesen Foto: Privat

Omfattende søknadsprosess
I tillegg til søknadsskjema måtte Kine Josefine sende inn to essays og tre anbefalingsbrev.

- I det første essayet skrev jeg om forskningsprosjektet mitt og det faglige formålet med utveksling. Det andre essayet er mer personlig, og her skrev jeg om min tidligere erfaring, motivasjon, interesser og videre karriereplaner. Cirka en måned etter søknadsfristen, ble jeg innkalt til et intervju på Fulbright-kontoret i Oslo, forteller stipendiaten.

Viktig med engasjement og motivasjon
- Jeg la ned mye tid i å skrive gode essays. Essayene er viktige og det er gjennom disse man får muligheten til å la Fulbright bli bedre kjent med mennesket bak søknadsskjemaet. Om jeg skal gi et råd, så vil det være å skrive essays som viser at du er engasjert og motivert, sier Aurland-Bredesen.

Hennes PhD-prosjekt ser på håndtering av katastroferisiko. Tiltak for å avverge eller redusere skadeomfanget til katastrofer ikke alltid er uavhengige av hverandre. Kine Josefine undersøker blant annet hvordan vi bør gå frem for å vurdere slike tiltak.

I høst skrev hun kronikken  "Vi må tenke nytt i møte med klimaendringer og terrorisme", som ble publisert i forskning.no, som tar for seg temaet i PhD-avhandlingen hennes.

- Jeg tror ikke det finnes en oppskrift på å få tildelt et Fulbright-stipend. Det jeg tror som var positivt i mitt tilfelle, er at jeg har et interessant forskningsprosjekt og er opptatt av å formidle den kunnskapen jeg har, også utenfor akademia, sier Kine Josefine.

Anbefaler andre å søke
- Fulbright ble nevnt som en mulig finansieringskilde under et av PhD-seminarene jeg deltok på når jeg startet som stipendiat ved Handelshøyskolen. Søkandsprosessen er omfattende, men til gjengjeld får du finansiering og mye praktisk hjelp. Fulbright ordner blant annet med det meste i visumprosessen. De organiserer utreiseseminar med informasjon om det meste du trenger å vite før et opphold i USA. Det er ganske mye å holde styr på, og det å ha en kontaktperson hos Fulbright har vært til veldig stor hjelp, forteller årets Fulbrighter fra Handelshøyskolen, NMBU.

Kine Josefine Aurland-Bredesen
Kine Josefine Aurland-Bredesen Foto: Privat