Fikk pris for sterk studieinnsats

Av Kateryna Krutskykh

Beste bachelorkandidatene 2018: Vilde Tokerud Jerve, Glenn Kjærstad Gulsett og Eirik AronsveenFoto: Marte Sivertsen

Prisen for beste bachelorkandidat ble i år tildelt Glenn Kjærstad Gulsett, Vilde Tokerud Jerve og Eirik Aronsveen.

Forrige uke hadde Handelshøyskolen høytidelig avslutning for årets avgangsstudenter på bachelor i samfunnsøkonomi og økonomi og administrasjon. I tillegg til taler fra dekan og studentrepresentant, tradisjonell utdelling av hatter og kapper, har Handelshøyskolen for første gang i år delt ut pris til beste bachelorkandidat.

Prisen ble tildelt kandidater som har oppnådd den beste gjennomsnittskarakteren i det 3-årige studiet.

Studenten som mottok utmerkelsen på bachelor i samfunnsøkonomi var Glenn Kjærstad Gulsett, mens på bachelor i økonomi og administrasjon var prisen delt ut til to studenter med lik gjennomsnittskarakter, Vilde Tokerud Jerve og Eirik Aronsveen.

Hva skal til for å få gode karakterer?
- Kanskje det viktigste er vel å være motivert for faget og synes det man studerer er spennende, og at man har lyst til å lære, sier Vilde Tokerud Jerve.

- Det går jo med noen timer på lesesalen selvsagt, men noe annet som er lurt er å benytte seg av er studentassistentene flittig. Det er i hvert fall noe jeg har gjort i de emnene jeg synes har vært vanskelige, forteller Eirik Aronsveen.

- Og ikke minst å diskutere med medstudenter, det får man mye godt ut av. Synes at terskelen her på NMBU er veldig lav for å gå til professorene og andre forelesere for å spørre om hjelp, sier Glenn Kjærstad Gulsett.

Fra venteliste til toppliste
Det er det litt morsomt at jeg står her nå som beste bachelorkandidat, for jeg kom egentlig ikke inn i første omgang. Jeg hadde ikke gode nok karakterer fra videregående, så jeg havnet på venteliste som nummer tre eller fire, men kom heldigvis inn til slutt. Det har nå gått bra, avslutter Glenn.