Flere vil ta master ved Handelshøyskolen

Av Lars Mørk

Fire bachelorkandidater som har søkt master ved Handelshøyskolen NMBU. Fra venstre: Markus Grevstad, Fredric Tjelta, Andreas Grevstad og Jon Embret Grøholt.Foto: Marte Sivertsen

Alle de tre masterprogrammene ved Handelshøyskolen NMBU har flere søkere i år enn i fjor.

583 søkere hadde oppgitt ett av Handelshøyskolens masterprogram som førstevalg i opptaket ved NMBU som hadde søknadsfrist 1. juni. I tillegg var det 142 internasjonale søkere til masterprogrammet i samfunnsøkonomi.

Økonomi og administrasjon på søkertoppen
Masterprogrammet i økonomi og administrasjon fikk i år 409 førstevalgsøkere. Det er en økning med 9,3 prosent fra i fjor. Økonomi og administrasjon er nok en gang det mest populære 2-årige masterprogrammet ved NMBU.

Ny søkerrekord til entreprenørskap og innovasjon
105 søkere hadde oppgitt masterprogrammet i entreprenørskap og innovasjon som førstevalg. Det er en økning med 20,6 prosent fra i fjor. Årets søkertall er det høyeste masterprogrammet i entreprenørskap og innovasjon noen gang har hatt.

Flere internasjonale søkere til samfunnsøkonomi
Opptaket til det engelskspråklige masterprogrammet i samfunnsøkonomi skjer i to omganger. I det internasjonale opptaket, som har søknadsfrist 1. desember, var det 142 førsteprioritetssøkere til masterprogrammet i samfunnsøkonomi med oppstart høsten 2018. Det er en økning med 23,5 prosent fra året før.

I masteropptaket, som hadde søknadsfrist 1. juni, kan personer med norsk personnummer og personer fra EU/EØS-land søke. I dette opptaket er det 69 som har samfunnsøkonomi som førstevalg. Det er én søker mer enn i fjor.

Sterk konkurranse om plassene
De tre masterprogrammene ved Handelshøyskolen har til sammen 124 studieplasser. Det betyr at det er nesten seks førstevalgsøkere per studieplass. I det internasjonale opptaket, som ble gjennomført tidligere i vår, er det 21 som har takket ja til å starte på masterprogrammet i samfunnsøkonomi til høsten. For de andre søkerne, som har søkt masteropptak med frist 1. juni, vil tilbud sendes ut senest 20. juli. På grunnlag av de gode søkertallene i år kan vi forvente at Handelshøyskolen også i år får flinke masterstudenter ved oppstart i august.