Gjør eksamen om til en festdag

Av Kateryna Krutskykh

Masterstudentene på første året i Entreprenørskap og innovasjon har det siste halve året jobbet med reelle forretningscase for gründere og etablerte bedrifter. 6.mars presenterte teamene sine case for investorpanel, mentorer og fagansvarlige og det ble et vellykket event!

På master i Entreprenørskap og innovasjon er eksamen en stor festdag hvor alle studentene presenterer sine forretningsutviklingsprosjekter for et eksternt investorpanel bestående av fire forretningseksperter med mye erfaring innenfor innovasjon og entreprenørskap.

Konseptet er at hvert team leverer inn en forretningsplan for et reell forretningscase som de presenterer og forsvarer muntlig ovenfor ekspertpanelet. De gir sin tilbakemelding når det gjelder markedspotensial, økonomi, forretningsmodell og gjennomføring.

I tillegg kårer panelet sitt beste forretningscase. Beste forretningscase i år ble Disruptive Engineering og vinnerteamet bak består av André Thysted, Andrea Skistad Thorsnes og Sebastian Langlete. Studentene i dette teamet har bakgrunner innenfor forretningsutvikling, ingeniør og økonomi og administrasjon.

Disruptive Engineering har sitt utspring fra NMBU og er resultatet av samarbeid mellom studenter på Master i Entreprenørskap og Innovasjon og oppfinneren Fredrik Kleven fra Eik Ideverksted.

Ideen hører hjemme innenfor Intelligente Transportsystemer (ITS) og skal løse samfunnsøkonomiske utfordringer innen sikkerhet, kødannelser og forurensning langs veier og i byer ved bruk av sensorteknologi.