Gjesteforelesning med Ottar Skagen fra Statoil

Av Kateryna Krutskykh

Spesialrådgiver fra Statoil, Ottar Skagen, holder gjesteforelesning om hvordan Statoil utarbeider Statoil Energy Perspectives, onsdag 28. februar, kl. 10.15.

Ottar Skagen er invitert som gjesteforeleser i emnet ECN280 Energiøkonomi, men andre studenter og ansatte inviteres også til å delta.

Forelesningen finner sted i U215 (Urbygning), kl. 10.15.

Ottar Skagen er spesialrådgiver i Statoils avdeling for makroøkonomisk analyse og generell energimarkedsanalyse. Han har spilt en nøkkelrolle i utviklingen av modellverktøy for denne analysen, er en sentral bidragsyter til Statoil’s årlige energi-utsyn, «Energy Perspectives» og er mye brukt til å presentere denne analysen internt og eksternt. Han er også involvert i Statoils’ arbeid med klimaspørsmål og er en av Statoil’s deltakere i samarbeidet med ni andre internasjonale oljeselskap innafor rammene av det såkalte «Oil and Gas Climate Initiative»

Før han havnet i sin nåværende jobb hadde han i mer enn 20 år hatt ulike roller i Statoil med tilknytning til scenarioplanlegging, gassmarkedsanalyse, gasstrategi-utvikling og LNG-forretningsutvikling.

Skagen har imidlertid ikke tilbrakt hele sitt yrkesliv i Statoil. Han jobbet etter endt utdanning som sosialøkonom ved Universitetet i Bergen fire år som landrisiko-analytiker i Garanti-Instituttet for Eksportkreditt, og var også innom Oljedirektoratets planavdeling. Han var videre ute av Statoil i fire år på 1990-tallet for jobbe i Det Internasjonale Energibyrået i Paris. Her hadde han et medansvar for IEA’s analyser av energiforholdene i ulike tidligere Østblokk-land – Polen, Ukrainia, de baltiske statene og de kaspiske FSU-republikkene. Han var i 2009 tilbake på korttids utlån til IEA for å bidra til gasskapitlene i det årets World Energy Outlook.