Fra masteroppgave til guest speaker i Namibia

Av Kateryna Krutskykh

The Benguela Current Commission (BCC)
The Benguela Current Commission (BCC)Foto: The Benguela Current Commission (BCC)

Tidligere masterstudent i samfunnsøkonomi presenterte funnene fra masteroppgaven sin som guest speaker i Kommisjonen for Benguelahavstrømmene sitt årlige internasjonale forsknings- og forvaltningsforum i Namibia.

På bakgrunn av sin masteroppgave i samfunnsøkonomi med tittelen "The gains of cooperation in a fishery duopoly: The Namibian and South African Deep Water Hake Fishery", som ble levert ved Handelshøyskolen på våren, ble Sara Lier Fagerbakke invitert til å holde et av hovedinnleggene på Kommisjonen for Benguelahavstrømmene sin årets internasjonale forsknings- og forvaltningsforum i Windhoek, Namibia.

Kommisjonen for Benguelahavstrømmen er et regionalt samarbeid mellom Sør Afrika, Namibia og Angola som skal sikre bærekraftig forvaltning og beskyttelse av Benguela-strømmen (Benguela Current Large Marine Ecosystem, BCLME), et av verdens største og mest produktive marine økosystemer.

Hvert år møtes internasjonale organisasjoner og ministre, forskere og forvaltere fra Sør-Afrika, Namibia og Angola for å diskutere forskning og forvaltning av de marine ressursene og økosystemene i Benguelaregionen.

Kombinerte fiskeriøkonomi og strategisk adferd
I sin masteroppgave utarbeidet Sara Lier en økonomisk modell som kombinerer strategisk adferd og spillteori med fiskeriøkonomi.

Hun analyserte utfall av ulike forvaltningsstrategier i tilfellet hvor to land deler en fiskeressurs konseptuelt, men også numerisk i et forsøk på å tallfeste økonomiske verdier i et case studie av det viktige delte lysingfisket i Sør-Afrika og Namibia.

Veileder for oppgaven var professor ved Handelshøyskolen, Knut Einar Rosendahl.

Potensielle gevinster
En av de viktigste funnene fra masteroppgave til Sara Lier viser at det finnes potensielle gevinster for land som samarbeider om felles fiskeressurs.

I sin presentasjon med tittelen "Economic Gains of Cooperation" som ble holdt for Kommisjonen for Benguelahavstrømmene, har Sara lagt vekt på at man må ha et langsiktig perspektiv i forvaltningen av delte ressurser, med tillit og gjennomsiktighet som grunnlag for et potensielt samarbeid i forskning og forvaltning.

Nyttige funn
Fiskeriøkonomisk analyse fikk stor oppmerksomhet og generalsekretæren i Kommisjonen for Benguelahavstrømmen, Hashali Hamukuaya, uttalte at han ville legge frem hovedfunnene i ministerrådsmøte mellom Sør-Afrika, Namibia og Angola senere i år.