Ny dekan ved Handelshøyskolen

Av Kateryna Krutskykh

Gro Ladegård
Gro LadegårdFoto: Høyskolen Kristiania

Gro Ladegård er tilsatt som dekan ved Handelshøyskolen og tiltro 1. oktober.

Gro er ikke ukjent med NMBU. Hun var førsteamanuensis ved Handelshøyskolen fra 2002 til 2013. Fra 2013 og fram til i dag har hun vært ansatt ved Høyskolen Kristiania der hun var er professor i ledelse.

Fortell litt om bakgrunnen din?
- Jeg tok opprinnelig utdanning som møbelsnekker. Jeg kjøpte og drev et verksted på Sørlandet sammen med 4 andre i noen år. Så fikk jeg barn, og kom til at jeg burde ta en utdanning. Jeg startet på bachelor da jeg var 29, og tok doktorgraden ved Handelshøyskolen i Bergen (NHH) i 1997. Jeg har jobbet noen år i konsulentbransjen, og har hatt bistillinger ved Samfunns- og næringslivsforskning (SNF) og HiOA.

Hva slags forventninger har du til jobben ved Handelshøyskolen?
- Forventningene er store! Jeg forventer å jobbe sammen med svært kompetente og engasjerte folk, og jeg forventer at vi sammen skal løfte Handelshøyskolen både på forsknings- og utdanningssiden.

Hva har du lyst til å utrette ved Handelshøyskolen?
- Først og fremst bygge et enda mer aktivt miljø. Målsettinger er at vi skal bli mer kjente i Norge, både i næringsliv, offentlig forvaltning og studiesøkende. Videre at vi skal akkreditere oss internasjonalt, og at vi skal bygge sterkere bånd til resten av NMBU. Vi skal også bygge sterkere bånd til omgivelsene.

Hvilken type leder er du?
- Jeg har veldig mye energi, og vil gjerne drive ting fremover. Jeg har alltid mange ideer i hodet. Jeg ønsker å være en sosial, støttende og motiverende leder.

Hva gjør du i fritiden?
- Jeg liker godt å gå i fjellet – både i Norge og utenfor. Jeg er mye på konserter, særlig jazz. Så bruker jeg mye tid på familie – jeg har en stor "bonusfamilie".

Er det noe vi burde vite om Gro?
- At min største glede er når jeg får respons fra medarbeidere og folk som har energi og pågangsmot.

Noe annet du vil legge til?
- Bare at jeg etter tre uker stortrives i jobben, jeg er veldig stolt av mine medarbeidere og at jeg er uendelig takknemlig for at Ragnar Øygard har gjort jobben sin så bra at det går så lett å overta dekanjobben. Her er det ingen lik som ramler ut av skapene.