Ny emneansvarlig i matematikk

Av Kateryna Krutskykh

Dag Einar Sommervoll
Dag Einar SommervollFoto: universitas.no

Dag Einar Sommervoll, professor i økonomi, skal undervise i matematikk ved Handelshøyskolen, NMBU.

Dag Einar Sommervoll er oppvokst på Ski, slik sett er det å jobbe på Handelshøyskolen for han å vende "hjem". Han studerte realfag på Universitetet i Oslo, hvor han også tok sin doktorgrad i ren matematikk, algebraisk geometri. Dag Einar har vært Postdoktor på Mittag Leffler i Stockholm og ved Universidade Federal de Pernambuco i Brasil.

- Jeg kom tilbake til Norge med den hensikt på begi meg inn i grenselandet statistikk og matematikk på Statistisk sentralbyrå. Det ble i stedet grenselandet statistikk og økonomi, sier professor Dag Einar.

Sommervoll jobber mest med boligmarkedsøkonomi, men spenner ganske bredt innen miljøøkonomi, helseøkonomi og søketeori.

- Forskning går alltid litt i bølger. Akkurat nå det fullt trøkk. Mest spennende nå synes jeg grenselandet mellom økonomi og maskinlæring. Har et par tre papere på gang knyttet til dette.

Dag Einar gleder seg til jobben ved Handelshøyskolen. Han forteller at han ønsker å kombinere god forskning med god undervisning, og håper å bidra til at et allerede sterkt økonomimiljø blir enda sterkere.

- Jeg håper også på å få til interessante samarbeidsprosjekter med mine nye kolleger. Handelshøyskolen har rundt 100 ansatte og jeg kjenner kun en håndfull av dem. Jeg gleder meg til å bli bedre kjent med alle, sier Dag Einar.