Helt rå på råvarer

http://commodities.blogg.no/Foto: Faksimile

Gjennom egne blogginnlegg, investeringsspill og studietur til London blir studentene i emnet BUS323 Analyser av råvaremarkeder hekta på råvarer.

Den første uken av kurset velger studentene seg ut en råvare de skal følge over tid. Gjennom ukentlige blogginnlegg oppdaterer de leserne på commodities.blogg.no om markedsutviklingen til råvaren. Råvarepriser har et potensial til å svinge kraftig, og studentene må derfor være nøye oppdatert på egen råvare og være oppdatert på påvirkningsfaktorer som klima, årstid, ressurser og ikke minste menneskeskapte faktorer. Dette gjør at studentene på kurset i stor grad får anvendt teorien de lærer i praksis.

Virkelighetsnært og annerledes undervisningsopplegg

- Bloggen, investeringsspillet og studieturen til London gjør kurset mye mer sosialt. Disse tre elementene bidrar til at man blir lettere kjent med studenter man ellers ikke omgås. Jeg merker også at foreleserne har lagt mye arbeid å lage et bredt opplegg for oss, og de forventer derfor også at man som student gjengjelder dette med like mye arbeid selv.

Det forteller student på kurset Hanna Thorsen, som sammen med medstudent Ahad Khan har fulgt studentenes beste venn over flere uker, nemlig kaffe. Kaffe er en såkalt «myk» råvare, som betyr at denne dyrkes og ikke utvinnes.  Andre deltagere på kurset har fulgt med andre råvarer på samme måte og skrevet egne råvareblogger, blant annet Eirik Tjøstheim Rønningen og Tobias Simones som har fulgt råolje og Maren Elise Rønneseth og Jon Rokne Bolkesjø som har fulgt den tyske strømprisen.

På bloggen til Hanna Thorsen og Ahad Khan følger man utviklingen til en råvare de fleste nordmenn holder kjært - kaffe. Foto: Faksimile

- Bloggingen er både krevende og gøy, og man er nødt til å følge med på sin egen råvare og utviklingen generelt jevnlig for at blogginnleggene skal bli best mulig. Jo mer oppdatert man er, desto mer spennende blir det. I motsetning til råvarer som olje, som hele verden er avhengig av, er det noen ganger litt vanskelig å følge med på kaffe. Det er den neste mest omsatte råvaren i verden, etter olje, men nyhetsbildet er ikke i nærheten av like omfattende. Kanskje fordi produsentene er så mange og små, konsumentene er så mange, men så er det en flaskehals i midten med noen få, store selskaper som kanskje ikke er så veldig interessert i transparens. Kaffe er en råvare hvor prisen er sterkt påvirket av fundamentale faktorer. Tilbud, etterspørsel og hvor mye som er på lager har mye å si, og alt som påvirker dette. Er det tørke i Etiopia, flom i Vietnam, frost i Brasil så merkes det ganske fort på prisen. Siden Norge ligger i toppen på kaffekonsum, skulle jeg også ønske at norske medier fulgte utviklingen tettere, forteller Hanna.

Inspirerende studietur til London

Som en del av kurset får studentene også mulighetene til å delta på en studietur til London. Der får de et innsyn i det verdensomspennende finansmarkedet, og får møte folk som arbeider med råvaremarkeder til det daglige.

- Vi var hos fire ulike store firmaer/institusjoner på to dager; CME-group, International Grains Council, ICE og til sist enten Statkraft eller DNB. I tillegg til bloggingen og investeringsspillet gir dette enda et innblikk på hvordan råvaremarkedet fungerer i den virkelige verden, sier Hanna.

I kurset får også studentene mulighet til å besøke finansmarkedet i London

Selv om bloggingen etter hvert tar slutt har studentene fått såpass innsikt og økt interesse i råvaren at den også blir fulgt i etterkant.

- Jeg har familie i kaffebransjen. Min bror har et eget firma med «high-end» kafferisting og han har akkurat fått pappa til å være med på å investere i en kaffefarm i Mellom-Amerika. Kurset avsluttes delvis med en investeringsrapport som vi skriver på vegne av de, så jeg er jo pent nødt til å følge litt med slik at jeg har noe å komme med når vi har kaffeslabberas på terrassen hos foreldrene mine i sommer, avslutter Hanna.