Ny postdoktor ved Handelshøyskolen

Av Kateryna Krutskykh

Åshild Auglænd Johnsen
Åshild Auglænd Johnsen Foto: Håkon Sparre

Åshild Auglænd Johnsen hadde sin første arbeidsdag på Ås 1. mars. Hun er ansatt i en toårig postdoktor-stilling, hvor hun hovedsakelig skal jobbe med adferds- og eksperimentøkonomi.

Ett hovedprosjekt er felteksperimenter i det norske Forsvaret. Sammen med medforfattere studerer hun hvordan mannlige rekrutters holdninger påvirkes av å jobbe tett sammen med kvinnelige rekrutter. De ser også på om det å ha en kollega med minoritetsbakgrunn påvirker tillit og diskriminering. Hovedbidraget i disse studiene er at rekruttene randomiseres til ulike lag, slik at vi kan studere kausale effekter. Den første artikkelen i dette arbeidet kommer i tidsskriftet European Economic Review senere i år.

For øyeblikket jobber hun også med å utvikle felteksperimenter sammen med bistandsorganisasjoner. Johnsen er en bredt orientert samfunnsøkonom som jobber empirisk innenfor flere felt. Hun har doktorgrad i samfunnsøkonomi, og disputerte ved Handelshøyskolen ved Universitetet i Stavanger for ett år siden. I avhandlingen har hun jobbet med tema knyttet til samarbeid, tillit, velferd og fattigdomsmåling. Hun kommer fra avdeling for Internasjonal økonomi på NUPI.

Hun ser frem til å bli kjent med kolleger og studenter, og vil gjerne samarbeide på prosjekter.