Olsenbanden fikk gullbilletten fra Norges Bank

Av Lars Mørk

Studentlaget «Olsenbanden» fra Handelshøyskolen, NMBU fikk pallplassering i Norges Banks casekonkurranse, og sikret seg en plass i finalen.

NMBU stilte med tre lag i Norges Banks casekonkurranse 2. mars, der elleve studentlag fra Oslo-området konkurrerte om å kvalifisere seg for landsfinalen i Norges Bank lokaler til høsten. Studentlagene skulle under sterkt tidspress gi hovedstyret i Norges bank råd om styringsrenten, analysere boligmarkedet og foreslå tiltak ved økonomisk krise i Norge.Lagene presenterte sine forslag skriftlig og muntlig for en jury fra Norges Bank, som skulle utpeke de tre studentlagene som skulle gå videre til finalen og møte de beste studentlagene fra Stavanger, Bergen og Trondheim.

Olsenbanden tok gull

"Olsenbanden" fra NMBU, "Spot on" fra BI og "Team Hysj, vi regner" fra UiO overbeviste juryen, og sikret seg dermed gullbilletten til finalen. NMBU-laget besto av Maiken Svendsen Folkvord og Marte Marie Frisell, som begge går 2. året på bachelorprogrammet i samfunnsøkonomi, og Thomas Jensen Linder og Brede Müller, som begge går 2. året på bachelorprogrammet i økonomi og administrasjon.De fire bachelorstudentene fra Handelshøyskolen, NMBU var veldig fornøyd med pallplasseringen i casekonkurransen. De synes det var ekstra stas å komme foran lag som var sammensatt av masterstudenter med langt flere studiepoeng i makroøkonomi i "bagasjen".

Gjensyn med sentralbanksjefen?

Studentene i «Olsenbanden» gleder seg til å delta i finalen i oktober. Vinnerne av Norges Banks casekonkurranse får ikke bare heder og ære og en flott pokal. De får også invitasjon til sentralbanksjefens årstale med middag neste år. Det blir spennende å se om det da blir «Olsenbanden» som møter mannen som ga inspirasjon til lagnavnet.