Prestisjefylt forskerstipend til Stephen Mumford

Av Lars Mørk

Stephen Mumford
Stephen MumfordFoto: Privat

Stephen Mumford, professor II ved Handelshøyskolen, NMBU, har mottatt en av de viktigste utmerkelsene for toppforskere innen humaniora og samfunnsfag i Storbritannia.

Er intethet, fravær og mangler en del av verden? Filosofiprofessor Stephen Mumford har nettopp vunnet et prestisjefylt stipend for å utforske dette. Han vil være Leverhulme Major Fellow i perioden 2016 til 2019, noe som regnes som en av de viktigste utmerkelse for toppforskere innen humaniora og samfunnsfag i Storbritannia.

- Fravær kan virke som ingenting i det hele tatt. Men de synes å utgjøre en forskjell i virkeligheten. Mangel på vann kan være dødelig; det er mulig å se at noen ikke er der, og noe gjør det sant at det ikke er en flodhest i dette rommet. Hvordan kan vi forklare alle disse tingene uten å behandle ingenting som om det er noe? sier Mumford.

Langvarig samarbeid ved NMBU
Stephen Mumford, som er professor II ved NMBU, omtaler seg selv som en norgesvenn og besøker NMBU jevnlig, der han veileder PhD-studenter og underviser i filosofi ved Handelshøyskolen, samt i akademisk skriving. Han har vært professor i filosofi ved Universitetet i Nottingham, UK, i 20 år, men hans langvarige samarbeid med NMBU fortsetter ettersom han er en del av forskerprosjektet CauseHealth ledet av Rani Lill Anjum, ved Handelshøyskolen NMBU.

Å være, eller ikke være: dét er spørsmålet
- Det er klare forbindelser mellom våre to prosjekter. Mange medisinske problemer synes å være forårsaket av mangel på enzymer i kroppen for eksempel. Og utelatelser – altså mangel på handlinger – kan ha betydning for helsa, sier Mumford, som anser prosjektet sitt som å omhandle det mest grunnleggende filosofiske spørsmålet av alle: skillet mellom Væren og ikke-Væren.Stipend fra veldedig stiftelse
Leverhulme er en veldedig stiftelse som distribuerer ca. 80 millioner pund i forskningsmidler hvert år. Formålet er "å finansiere original forskning som fremmer kunnskap om vår verden og oss selv", og er kjent for å støtte dristig og nyskapende tenkning.