Entreprenørskap og innovasjonsklassen på studietur

Av Kateryna Krutskykh

Forrige uke reiste førsteårs masterstudenter i Entreprenørskap og innovasjon på besøk til ekspansive innovasjons- og entreprenørskapsmiljøer i Mosseregionen.

Målet med denne «road tripen» var å etablere enda tettere kontakt med næringslivet og lokale gründere på feltet entreprenørskap og innovasjon. Tanken er at dette kan lede til spennende samarbeidsmuligheter gjennom en rekke utviklingsprosjekter for både innovatører og studenter.

Ferden startet hos Hansen Protection hvor studentene ble godt mottatt av Knut Grindal som fortalte om bedriftens historie og utvikling til den suksessen bedriften er i dag. Hansen Protection har over 100 års erfaring med teknologisk utvikling av avanserte tekstiler, med redningsdrakter til offshore - og maritim sektor som største virksomhetsområde.

Studentene fikk både høre om og se produksjonen av livreddende innovasjoner. Selv om dette er en bedrift med lange tradisjoner, er Hansen Protection en hypermoderne bedrift hva gjelder hvordan de arbeider med innovasjon internt og eksternt. Bedriften samarbeider blant annet aktivt med kunder og ekstreme brukere i sine innovasjonsprosesser.

Deretter gikk ferden videre til Mosseregionen Næringsutvikling, hvor studentene fikk høre fra daglig leder Yngvar Trandem om hvordan dette selskapet arbeider aktivt og leder an i utviklingen av næringslivet i regionen ved Oslofjorden.

Selskapet skal være pådriver for næringsetableringer, for innovasjon og nyskaping i eksisterende og nye virksomheter, være bindeledd mellom kommune og eksisterende og nye virksomheter, og tilrettelegge for prioriterte næringsutviklingsprosjekter i regionen.

Her fikk studentene også presentert et spennende business case på miljøtiltak innenfor olje- og gassnæringen fra prosjektleder Hans Bjørn Paulsrud.

Turen gikk så videre til Dyre Eplegården og gründer Hans Olav Bjerketvedt. Dyre gård produserer økologiske epler av typen Rød Aroma og Discovery og videreforedler sine egne råvarer til ferskpresset premium eplemost som er å finne i dagligvarehyllene.

Eplene dyrkes frem uten bruk av kunstgødsel og unaturlige plantevernmidler og er Debiogodkjent. Produktet er tildelt Spesialitetmerket fra Matmerk og smaker helt fortreffelig ifølge studentene.

Utferden ble til slutt avsluttet med Duga og produktutvikler Anne Marthe Løken. I 2011 bidro Norges Vel og Fylkesmannens Landbruksavdeling i Østfold til å etablere selskapet Norsk Matbygg SA med utvalgte bønder i Østfold som har arbeidet med å frembringe en helt spesiell byggsort med tanke på smak og helsefremmende egenskaper. Dugas produkter fra dette unike kornet er å finne i COOP sine butikkhyller under navnet Gullbygg.

I høst har Kristiane Heimstad og Oda Haukebø fra masterprogrammet i entreprenørskap og innovasjon vært på Enternhip hos Duga hvor de arbeider 2 dager i uken gjennom hele semesteret med produktutvikling og markedsstrategi på nye forretningsområder for selskapet.