Universitetslektor med mange jern i ilden

Av Lars Mørk

David Eilertsen ble kåret til NMBUs beste foreleser våren 2015.
David Eilertsen ble kåret til NMBUs beste foreleser våren 2015.Foto: Kateryna Krutskykh

Etter tolv år som populær timeforeleser, er David Eilertsen nå ansatt i fast stilling som universitetslektor i skatterett ved Handelshøyskolen, NMBU. Eilertsen jobber også som spesialrevisor, høgskolelektor, landslagssjef og TV-kommentator.

1. januar 2016 begynner David Eilertsen i fast 40% stilling som universitetslektor i skatterett ved Handelshøyskolen, men han kan ikke akkurat omtales som «ny medarbeider» ved NMBU. Han begynte som timeforeleser i 2003, den gang arbeidsgiveren het Norges Landbrukshøgskole.

- Jeg er veldig glad for å ha vært en del av NMBU alle disse årene. Først og fremst på grunn av det engasjementet som studentene viser, men jeg setter også pris på den tilbakemeldingen jeg får, samt den tilliten som universitetet har vist meg. Det skal bli spennende å fortsette dette arbeidet, nå som røttene har festet seg.

Populær foreleser

David Eilertsen underviser i emnene skatterett for økonomer og skatte- og avgiftsrett ved Handelshøyskolen. Han er meget populær blant studentene. Våren 2015 fikk han prisen som NMBUs beste foreleser, en pris han også ble nominert til i 2007. Han ble også kåret til Handelshøyskolens beste foreleser i 2013. Eilertsen setter stor pris på utmerkelsene fra studentene.

- Det er jo alltid hyggelig å få tilbakemeldinger fra studentene for arbeidet man gjør. Den beste tilbakemeldingen er derimot studentenes engasjement for fagene, samt at de er aktive og involverer seg i timene. Det er også god tilbakemelding å sensurere gode eksamensbesvarelser. Det gleder alltid et foreleserhjerte.

Engasjert på flere fronter

David Eilertsen jobber som spesialrevisor i avdeling for skattekrim i Skatt øst. Her jobber han hovedsakelig mot kriminelle med å fastsette riktig skattegrunnlag for inntekt og formue. Han har også en 40% stilling som høgskolelektor og programkoordinator ved Høgskolen i Østfold, der han har vært mer eller mindre tilknyttet siden høsten 2006. I tillegg er han medlem i Transparency International Norge, kommentator for håndbak i EuroSport, landslagssjef for håndbak og styremedlem i Norges Bryteforbund.

Hvordan får du tid til alt sammen? Du må ha en voldsom arbeidskapasitet?

- Jeg tror ikke jeg har noen større arbeidskapasitet enn andre, men jeg har lyst til å gjøre alt det jeg driver med. Så lenge man prioriterer dette foran f.eks. tv-titting, så får man gjort det man prioriterer. Jeg tror ikke jeg har sett på TV siden før sommeren en gang.

Han forteller at det går fint å kombinere mye jobbing med familielivet.

- Jeg har kone og ett barn på 7 år. Mye av skoleforberedelser og sensur gjør jeg fra hjemmet. Da er jeg tilstede, samtidig som jeg er på jobb.

Hjerte som banker for håndbak

Eilertsen er svært engasjert i håndbakmiljøet. Han er nå landslagssjef for håndbak i Norges Bryteforbund, noe han omtaler som «frivillig arbeid».

- Jeg lever ikke av det, men for det. Håndbakmiljøet er meget bra, og det er mange trivelige unge, gode utøvere å reise sammen med.

Eilertsen begynte som aktiv håndbakutøver i 1990, men måtte «legge armen på hylla» i 2003, pga. en nakkeskade han ble påført i en kollisjon i Tyskland på vei hjem fra et håndbak-stevne i Belgia (der han fikk 1. plass). Han betegner 3. plassen i håndbak-VM i 1998, som sin beste prestasjon. Det var en tur som han husker godt, og ikke bare pga. bronsemedaljen han fikk.

- VM ble arrangert i Thunder Bay, Canada, og vi kjørte hele veien fra Toronto tur/retur Thunder Bay i bil, noe som tilsvarer 1380 km en vei, og ca. 15 timers reise. Reisen til mesterskapet ble svært slitsom, men turen hjem med VM-bronsen rundt halsen gikk langt bedre.

David Eilertsen fikk sterk motstand i håndbak-VM i Rovaniemi, Finland, i 2000.
David Eilertsen fikk sterk motstand i håndbak-VM i Rovaniemi, Finland, i 2000. Foto: Tommy Skauen