Nyskaping på Vulkan

Av Kateryna Krutskykh

Kreative solution camp 2015
Kreative solution camp 2015Foto: Elin Kubberød

Forrige uke deltok de nye masterstudentene i entreprenørskap og innovasjon på "Solution Camp" hos PS: hotell på Vulkan i Oslo.

"Solution Camp" er en kunnskapsdelingsprosess hvor deltakerne arbeider i tverrfaglige team om å løse en reell innovasjonsutfordring for en oppdragsgiver.

Hvert år arbeider studenter i emnet INN210 Nyskaping med ideutvikling og nyskaping for en ekstern virksomhet. Gjennom metoden "Den kreative plattform", basert på forskningsbasert metodikk fra Ålborg Universitet, jobber studentene en hel dag med ideer som bidrar til utvikling hos bedriften. PS: hotell på Vulkan i Oslo var årets oppdragsgiver. Hotellet fungerer som et verktøy for mennesker som trenger veiledning, kunnskap og erfaring på veien til fast arbeid i et inkluderende arbeidsliv.

Oppdraget gikk ut på å utvikle levedyktig forretning innen hotell og service. I tillegg bidra til det sosiale formålet hotellet har som arbeidstreningsarena for mennesker som har falt ut av arbeidslivet. Studentene jobbet i team, og kom frem til mange gode ideer for videreutvikling av virksomhetens kjerneområder innen både hotell/service og som arbeidstreningsarena.

solution camp
solution camp Foto: Elin Kubberød

Studentene skal arbeide videre med å utvikle og teste potensialet i disse ideene i emnet INN210, og så skal resultatet av dette arbeidet presenteres for oppdragsgiveren PS: hotell igjen for evaluering.

"Solution Camp" ble arrangert av faglærere Elin Kubberød, Nils Sanne og hotellsjef av PS: hotell, Randi Kvissel Haugen. Fasilitator var Jesper Thinnesen fra Ålborg Universitet.

Presentasjon av Ps: hotell finner du her.