Franskmenn vil ha fenalår

Av Kateryna Krutskykh

Masterstudentene Anders Stabursvik (t.v.) og Ulrik Rosted har undersøkt om fenalår egner seg for franske ganer.Foto: Håkon Sparre

I høst var studentene Ulrik Rosted og Anders Stabursvik i Frankrike for å sjekke ut markedspotensiale for norsk fenalår. Nå lanseres Fenalår fra Norge i Paris.

Som Italia er kjent for sin Parmaskinke og Spania har Serrano, ønsker Fenalår fra Norge å kapre det franske markedet. Materstudentene Ulrik Rosted og Anders Stabursvik reiste til Frankrike i forbindelse med den internasjonale kokkekampen Bocuse d’Or for å finne ut om det ligger et potensiale for eksport.

De testet ut tre varianter av fenalår på franske ganer både i Lyon og i Paris.

Mye smak slo an
– Vi fikk en veldig god respons. Langt bedre enn forventet. Det er ikke tvil om at franskmenn likte det de smakte, sier Ulrik Rosted.

– Det er svært få som hadde hørt om eller smakt fenalår fra før. Mange trodde de fikk servert svinekjøtt, og ble veldig overrasket over hvor mye mer smak det var i dette produktet, supplerer Anders Stabursvik.

Fenalår fra Norge er en produsentsammenslutning som består av de ni fremste fenalårsprodusentene i Norge. Merket har geografisk beskyttelse fra Matmerk. Studentene fra NMBU har hatt en rolle gjennom hele prosessen, blant annet i utforming av forretningsplan og markedsplan.

– Vi er stolte av å ha en rolle i arbeidet med å introdusere dette norske tradisjonsproduktet ute i verden. Denne prosessen har vært utrolig lærerik og spennende, sier Anders Stabursvik.

Testet profilering
Da studentene gjorde markedsundersøkelsen, benyttet de samtidig anledningen til å spørre franskmenn om hvordan Fenalår fra Norge bør profilere seg. De viste franske forbrukere fire eksempler på profilering: Norsk natur, vikingtiden, skandinavisk design og moderne norsk.
– Franskmennene var ikke i tvil. De synes Fenalår fra Norge først og fremst skal kommunisere norsk ren og frisk natur, sier Ulrik Rosted.

Søkte studentenes råd
I mars 2014 presenterte seks studenter i Entreprenørskap og innovasjon fra Handelshøyskolen ved NMBU sine forslag til hvordan for Fenalår fra Norge burde fremstå. Mange av forslagene til studentene ble innarbeidet i Fenalår fra Norges forretningsplan. Rosted og Stabursvik deltok også i denne fasen og leverte forslag til forretningsplan for Fenalår fra Norge. Per Berg fra Nortura er styreleder i Fenalår fra Norge. Hans respons på studentenes forslag i 2014 var:

– Studentene har gjort en svært grundig analysejobb. Vi har derfor et grundigere beslutningsgrunnlag å bygge videre på. Dette samarbeidet har løftet prosessen og er en ubetinget suksess. Samarbeidet med studentene ved NMBU gjør at vi kan få forretningsplanen raskere på plass, sa Per Berg i 2014. Nå lanseres altså det helnorske produktet i Franrike.