Franskmenn vil ha fenalår

Av Kateryna Krutskykh

Masterstudentene Anders Stabursvik (t.v.) og Ulrik Rosted har undersøkt om fenalår egner seg for franske ganer.
Masterstudentene Anders Stabursvik (t.v.) og Ulrik Rosted har undersøkt om fenalår egner seg for franske ganer.Foto: Håkon Sparre

I høst var studentene Ulrik Rosted og Anders Stabursvik i Frankrike for å sjekke ut markedspotensiale for norsk fenalår. Nå lanseres Fenalår fra Norge i Paris.

Som Italia er kjent for sin Parmaskinke og Spania har Serrano, ønsker Fenalår fra Norge å kapre det franske markedet. Materstudentene Ulrik Rosted og Anders Stabursvik reiste til Frankrike i forbindelse med den internasjonale kokkekampen Bocuse d’Or for å finne ut om det ligger et potensiale for eksport.

De testet ut tre varianter av fenalår på franske ganer både i Lyon og i Paris.

Mye smak slo an
– Vi fikk en veldig god respons. Langt bedre enn forventet. Det er ikke tvil om at franskmenn likte det de smakte, sier Ulrik Rosted.

– Det er svært få som hadde hørt om eller smakt fenalår fra før. Mange trodde de fikk servert svinekjøtt, og ble veldig overrasket over hvor mye mer smak det var i dette produktet, supplerer Anders Stabursvik.

Fenalår fra Norge er en produsentsammenslutning som består av de ni fremste fenalårsprodusentene i Norge. Merket har geografisk beskyttelse fra Matmerk. Studentene fra NMBU har hatt en rolle gjennom hele prosessen, blant annet i utforming av forretningsplan og markedsplan.

– Vi er stolte av å ha en rolle i arbeidet med å introdusere dette norske tradisjonsproduktet ute i verden. Denne prosessen har vært utrolig lærerik og spennende, sier Anders Stabursvik.

Testet profilering
Da studentene gjorde markedsundersøkelsen, benyttet de samtidig anledningen til å spørre franskmenn om hvordan Fenalår fra Norge bør profilere seg. De viste franske forbrukere fire eksempler på profilering: Norsk natur, vikingtiden, skandinavisk design og moderne norsk. 
– Franskmennene var ikke i tvil. De synes Fenalår fra Norge først og fremst skal kommunisere norsk ren og frisk natur, sier Ulrik Rosted.

Søkte studentenes råd
I mars 2014 presenterte seks studenter i Entreprenørskap og innovasjon fra Handelshøyskolen ved NMBU sine forslag til hvordan for Fenalår fra Norge burde fremstå. Mange av forslagene til studentene ble innarbeidet i Fenalår fra Norges forretningsplan. Rosted og Stabursvik deltok også i denne fasen og leverte forslag til forretningsplan for Fenalår fra Norge. Per Berg fra Nortura er styreleder i Fenalår fra Norge. Hans respons på studentenes forslag i 2014 var:

– Studentene har gjort en svært grundig analysejobb. Vi har derfor et grundigere beslutningsgrunnlag å bygge videre på. Dette samarbeidet har løftet prosessen og er en ubetinget suksess. Samarbeidet med studentene ved NMBU gjør at vi kan få forretningsplanen raskere på plass, sa Per Berg i 2014. Nå lanseres altså det helnorske produktet i Franrike.

Publisert - Oppdatert

Del på