Gir stafettpinnen videre

Av Lars Mørk

Optimumstyret våren 2015
Optimumstyret våren 2015 Foto: Sindre Nyborg

Ett år har gått siden Christian Ringstad Schultz, Mathias Larsen, Anders Broch og Magnus Berg ble valgt inn i Optimumstyret. Nå er det på tide med nye krefter i styret.

-  Året i Optimumstyret har vært et utrolig spennende og lærerikt år. Vervet i Optimum har gitt meg mye nyttig kunnskap og gode erfaringer, samt nye vennskap og mye moro, sier avtroppende leder i Optimum Magnus Berg.

Et spennende halvår

- Det har vært et spennende, og ikke minst hektisk, halvår for Optimum. I løpet av våren 2015 har Optimum stått ansvarlige for bedriftspresentasjoner med kjente selskaper som BDO og Orkla, og har i tillegg vært medansvarlige for gjennomføring av næringslivsdagen ved NMBU. Dette, samt sosiale arrangementer, er med på å skape en sosial og profesjonell plattform for studentene ved Handelshøyskolen, sier Magnus.

Næringslivsdagen 2015, ved Oda Lunaas og Siri Kasseth
Næringslivsdagen 2015, ved Oda Lunaas og Siri Kasseth Foto: Christian Ringstad Schultz

Christian: - En erfaring jeg unner motiverte

I 2014 brakte Optimum et nytt verv på banen; internansvarlig. Dette vervet har det siste året vært dekket av Christian Ringstad Schultz. Hans oppgaver har vært å ha kontroll på alt av interne arrangementer.

- Mine oppgaver har vært å ha kontroll på det interne, samt arbeide for å skape et godt samhold på tvers av komiteer og andre tillitsverv ved Handelshøyskolen. Som internansvarlig i Optimum har jeg vært en del av et veldig bra team, og dette er et verv og en opplevelse jeg unner motiverte studenter å stille til, sier Christian.

Mathias: - Mange spennende oppgaver og utfordringer

Markedsføringsansvarlig har ansvar for å promotere Optimum og Optimums arrangementer. Det siste året har dette vervet vært fylt av Mathias Larsen.

- Som markedsføringsansvarlig i Optimum har jeg hatt hovedansvaret for markedsføring og profilering av de faglige og sosiale arrangementene optimum arrangerer for studentene på handelshøyskolen. Jeg har fått bryne meg på mange oppgaver og utfordringer som har vært både morsomme og spennende. Som en del av Optimumstyret blir man en del av det gode samholdet, lærer seg selvstendighet, utvikler samarbeidsevner og ikke minst venner for livet, sier Mathias.

Anders: - Å være styremedlem i Optimum er unikt

Anders Broch har det siste året vært styremedlem i Optimum. Som styremedlem er man en «potet» i styret, og hjelper til der det trengs. Anders har vært en viktig ressurs for Optimum, med mange kunnskapsrike innspill og positiv holdning til det meste.

- Som styremedlem i Optimum har jeg ikke hatt noen faste arbeidsoppgaver, men har hjulpet til der det trengs. Jeg har bidratt i komitéintervjuer, arrangementer i regi av Optimum og planlegging av tur til Budapest. Det å være styremedlem i Optimum er unikt, fordi man kan bidra hvor man vil, som igjen gir mulighet til å forme sin egen hverdag og jobbe i samarbeid med andre, sier Anders.

Magnus: - Optimum trenger nye motiverte studenter!

Ledervervet har det siste halvåret vært dekket av Magnus Berg. For å bli leder i Optimum, må du først gjennom et halvår som nestleder. Som leder har du ansvar for å lede og koordinere aktiviteten i Optimum.

-  Som leder i Optimum har jeg lært utrolig mye. Jeg har tatt til meg mye kunnskap i hvordan frivillige utvalg styres, og har stiftet mange nye bekjentskaper. Å få mulighet til jobbe med et såpass kunnskapsrikt og motivert team som jeg har gjort det siste året, har vært utrolig morsomt og lærerikt. Som leder har du ansvar for driften av styret, og skal lede og koordinere aktiviteten i Optimum. Dette kan til tider være utfordrende og tidskrevende, men alt er verdt det så lenge tiden nedlagt i arbeid fører til resultater og fornøyde studenter. I tillegg jobber du tett med alle de andre i styret, så du står aldri alene! Vervet som nestleder og påtroppende leder er et verv for en motivert student med glimt i øyet. Virker dette interessant for deg? Da oppfordrer jeg deg til å stille, sier Magnus.

Optimum – et smart karrieregrep

Foreningsaktivitet er kanskje en av de enkleste, mest tilgjengelige og praktisk gjennomførbare måtene å kvalifisere deg for arbeidslivet etter studiene på. Kandidatundersøkelser viser at erfaring utenom studiene har stor betydning for hvor enkel overgangen mellom utdanning og jobb blir for den enkelte. Les intervju med de fire styremedlemmene i Optimum som forteller at bakgrunnen deres i linjeforeningen var positiv i jobbsøkerprosessen.

Instituttallmøtet 22. april – Still til valg!

Instituttallmøtet for Handelshøyskolen gjennomføres onsdag 22. april klokken 12:00 i T401. Dette er dagen der studentene ved Handelshøyskolen får mulighet til å påvirke hva som vil skje i det kommende semesteret, samt bruke sin stemmerett og stille til valg. Denne gangen er det fire posisjoner som skal fylles i Optimumstyret:

- Nestleder / påtroppende leder
- Markedsføringsansvarlig
- Internansvarlig
- Styremedlem

Nærmere informasjon om instituttallmøtet finner du på Optimums facebooksider.

Optimum oppfordrer alle som ønsker å stille til valg, eller som ønsker mer informasjon rundt de ulike vervene, til å ta kontakt. Optimum kan nåes på mail: optimum@nmbu.no, eller på telefon 416 44 743.

Møt opp på instituttallmøtet – gjør en forskjell!