Ny førsteamanuensis i entreprenørskap og innovasjon

Av Kateryna Krutskykh

Siw Fosstenløkken er tilsatt som førsteamanuensis i entreprenørskap og innovasjon ved Handelshøyskolen.

Hun kommer fra en nylig avsluttet treårig post.doc-stilling ved Institutt for pedagogikk (IPED) ved Universitetet i Oslo (UiO), der hun forsket på brukerinnovasjon og læring i helsesektoren, samt tilliggende tematikk som innovasjonssystemer, innovasjonspolitikk og  innovasjonsfasilitering.

Siw Fosstenløkken er ny førstemanuensis i entreprenørskap og innovasjon.
Siw Fosstenløkken er ny førstemanuensis i entreprenørskap og innovasjon. Foto: UiO

Siw Fosstenløkken var en del av lederteamet i Forskningsgruppen for arbeidslivslæring i kunnskapssamfunnet (FALK) ved IPED. Hun deltok også i UiOs karriereprogram for kvinnelige postdoktorer, et omfattende mentorprogram for å øke andelen kvinnelige professorer.

Tverrfaglig erfarings- og utdanningsbakgrunn
Siw Fosstenløkken er utdannet cand.paed. (profesjonsstudiet i pedagogikk) fra UiO. Hun har også vært gjesteforsker ved Stanford University og Företagsekonomiska institutionen ved Stockholms universitet.

Hun har tidligere jobbet syv år som seniorforsker ved Arbeidsforskningsinstituttet, der hun jobbet med prosjekter innen organisasjonsutvikling og regional innovasjon for en rekke kunder i privat og offentlig sektor.

Før dette jobbet hun i seks år ved Institutt for strategi ved Handelshøyskolen BI, først som doktorand hvor hun forsket på kompetanse som strategisk ressurs i profesjonelle tjenestebedrifter, og senere som førsteamanuensis. Ved BI underviste hun i strategi og kunnskapsledelse på masternivå, inkludert MBA og andre excecutive program.

Forskningsinteresser
- Min primære forskningsinteresse har hatt kunnskap og læring som kjerne. Først i en kontekst av strategi og kunnskapsintensive konsulentbedrifter og deretter i en kontekst av organisasjonsutvikling og regional innovasjon, samt brukerinnovasjon og næringspolitikk i offentlig helsesektor, forteller hun.

Liker fornyelse og å prøve ut nye ting
- I en test i UiOs mentorprogram ble jeg klassifisert med fargekode «grønn». Dette er koden for gruppen visjonære og iderike. Videre hadde jeg stor tilhørighet til den «blå gruppen», som er koden for de oppgaveorienterte som faktisk gjennomfører noe i en organisasjon.

Jeg var godt fornøyd med dette, og jeg synes det passer bra. Jeg liker å sette meg mål, og har jeg et mål i sikte utløser det en enorm drivkraft.

-Jeg prøver å være litt fysisk aktiv. Jeg fikk tennisracket til jul. Det er en aktivitet jeg til nå har syslet lite med, så det skal blir gøy. I yngre dager «sportet» jeg mye og konkurrerte blant annet i friidrett, langrenn, håndball, fotball og turn.

Vil være del av et produktivt miljø for forskning
-Jeg har store forventninger til jobben her ved Handelshøyskolen, spesielt i forhold til faglig utvikling. Handelshøyskolen ved NMBU tilbyr mange interessante emner. Likevel tror jeg det er innovasjonspotensiale for emner med en ny og litt annen vinkling. Jeg har så klart noen ideer, og ser frem til å bidra i arbeidet her. Jeg håper fremfor alt å være del av et produktivt miljø for forskning.