Nytt forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen

Av Kateryna Krutskykh

Forskningsprosjektet "CauseHealth: Causation, Complexity and Evidence in Health Sciences", som ledes av Rani Lill Anjum ved Handelshøyskolen, har fått innvilget ni millioner fra Forskningsrådet.

Forskningsprosjektet er et fire-års samarbeidsprosjekt mellom Handelshøyskolen, NMBU, University of Nottingham og en rekke andre institusjoner og fagpersoner – deriblant fra Folkehelsevitenskap-miljøet ved Institutt for landskapsplanlegging (ILP) ved NMBU.

Rani Lill Anjum leder Causation in Health Sciences (CauHealth)
Rani Lill Anjum leder Causation in Health Sciences (CauHealth) Foto: Håkon Sparre

Stort forskningsprosjekt
Prosjektleder Rani Lill Anjum sier at CauseHealth er en naturlig fortsettelse av prosjektet Causation in Science (CauSci) som skal avsluttes i år. Dette prosjektet avslørte at medisin er spesielt interessant og komplisert når det gjelder årsakssammenhenger.

- CauSci så på kausalitet i fysikk, biologi, psykologi og noen samfunnsfag. Men i medisin spiller samtlige av disse nivåene inn på helsa vår. Etterhvert ble det klart at dette var et såpass stort forsknings-prosjekt i seg selv, og ikke bare ett som lot seg inkludere i CauSci, sier hun.

- Tankemønsteret må endres
Prosjektet samler sammen forskere og praktikere fra en rekke fagområder i et forsøk på å endre tenkningen innen helse og medisin. Denne endringen må inkludere det helt grunnleggende rammeverket av metoder og begrepsapparat hvis vi ønsker at praksisen skal endres.

- Medisinsk forskning og praksis er i alt for stor grad er begrenset av etablerte forskningsmetoder. I disse metodene er det allerede innbakt en rekke antagelser om hva kausalitet er, hvordan man best kommer fram til kausal forståelse. I tillegg er det en forventning om at storskala-studier og statistiske metoder kan overføres direkte til den individuelle pasienten. Til sammen forutsetter dette et bestemt filosofisk syn på kausalitet og sannsynlighet som vi finner problematisk, forteller Rani.

Rani sier at nytenkning finnes det nok av innen helsefagene, men påpeker at det er mangel på et systematisk forsøk på å se metoder, ontologi, begrepsforståelse og praksis i en større filosofisk og vitenskapsteoretisk sammenheng.

Overser individuelle variasjoner og kausale faktorer
- I dag er 30 prosent av alle plager som bringes til fastlegen kategorisert som "medisinsk uforklarte symptomer" (MUS), og i dette prosjektet tar vi utgangspunkt i nettopp disse. Hva er det som gjør dem så vanskelige å forklare? Vi ser at de har en høy grad av kompleksitet og individuell variasjon. Dette gjør dem vanskelige å oppdage ved hjelp av statistiske metoder, der man som regel leter etter likheter og isolerte faktorer.

- I tillegg er man innen ethvert fagområde begrenset av måten vi forstår kausalitet på. Det ortodokse synet på kausalitet er at det handler om robuste korrelasjoner, og at samme årsak skal gi samme effekt uavhengig av kontekst. Så når man da leter etter årsaker til sykdom, forventer man også at samme sykdom skal ha samme årsak hos ulike pasienter. Det er ikke alltid tilfelle, sier Rani.

I følge Rani gjør mange av de medisinske forskningsmetodene våre at man overser de store individuelle variasjonene og den enorme kompleksiteten av kausale faktorer som spiller inn, fordi man leter etter samme årsak for samme effekt. I dette prosjektet ønsker forskere å endre dette perspektivet.

- Vi vil vise at årsaker er ekstremt avhengige av konteksten de står i, og at hvis man tar dette som utgangspunkt, så må man kanskje også lete etter årsakssammenhenger på andre måter enn det som gjøres i dag. Det er nettopp dette CauseHealth-prosjektet skal forsøke å endre, sier hun.

Mer informasjon om prosjektet finner du her.