Ny bok om naturressursenes økonomi

Av Kateryna Krutskykh

Eirik Romstad og Torstein Bye fra Handelshøyskolen er to av bidragsyterne i en ny bok om bruk og forvaltning av Norges naturressurser i et samfunnsøkonomisk perspektiv.

Eirik Romstad har bidratt til kapitler om miljøøkonomi og jordbruk, mens Torstein Bye har skrevet et kapittel om vannkraft og elektrisitetsøkonomi.

Boken "Naturressursenes økonomi" gir leseren en del fakta om det ressursrike landet Norge og økonomien og institusjonene i de naturressursbaserte næringene og det nødvendige teoretiske grunnlaget for økonomisk analyse av utnyttingen og forvaltningen av naturressursene.

Målgruppen er universitets- og høyskolestudenter, beslutningstakere og analytikere.

Boken, som er utgitt på Gyldendal forlag, er redigert av Ola Flåten, professor ved UiT Norges arktiske universitet, og Anders Skonhoft, professor ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet.

Lenke til forlagets side med omtale av boken, se http://www.gyldendal.no/Faglitteratur/OEkonomi-og-administrasjon/Samfunnsoekonomi/Naturressursenes-oekonomi