Opptak og poenggrenser høsten 2016

Av Kateryna Krutskykh

Stor interesse for økonomistudiene ved Handelshøyskolen, NMBU.
Stor interesse for økonomistudiene ved Handelshøyskolen, NMBU.Foto: NMBU

127 nye bachelorstudenter og 135 nye masterstudenter startet ved Handelshøyskolen i august.

På bachelorprogrammet i økonomi og administrasjon startet det 104 nye studenter i høst, mens 23 nye studenter startet på bachelorprogrammet i samfunnsøkonomi.

Vi fikk i år en økning i antall søkere til bachelorprogrammet i samfunnsøkonomi, samtidig som opptaksrammen er den samme som i fjor. Dette førte til at poenggrensen for opptak til bachelorprogrammet samfunnsøkonomi økte i forhold til i fjor.

Poenggrensen for opptak til bachelorprogrammet i økonomi og administrasjon ble lavere i år enn i fjor, noe som skyldes at vi hadde færre søkere i år, samtidig som årets opptaksramme er den samme som fjoråret. Årets nedgang i antall søkere til økonomi- og administrasjonsstudier viser seg å være en nasjonal trend.

Poengsgrenser

Ordinær   kvote*

Kvote for førstegangsvitnemål**

Studieprogram/ Årstall

Bachelor i samfunnsøkonomi

46,9

50,2

41,8

42,4

Bachelor i økonomi og administrasjon

48,8

47,3

44,5

42,4

* Ordinær kvote: Søkere som ikke fyller mer enn 21 år i opptaksåret og som konkurrerer med skolepoengene
** Kvote for førstegangsvitnemål: Alle søkere konkurrerer med skolepoeng + tilleggspoeng + alderspoeng

På masterprogrammet i økonomi og administrasjon startet det i høst 91 nye studenter. Antall søkere til dette masterprogrammet var noe lavere enn i fjor, men antall kvalifiserte søkere var høyere enn tidligere år. Karaktergrensen for opptak ble den samme som i fjor, dvs. 3,30 (A=5, C=3, B=4, D= 2, E=1).

Karaktergrensen for opptak masterprogrammet i samfunnsøkonomi ble satt til den samme som økonomi og administrasjon. Det startet i høst 19 nye studenter på dette programmet. Antall søkere til dette masterprogrammet var noe lavere enn i fjor. En av forklaringene til nedgangen i søkere på masterprogrammet i samfunnsøkonomi, som er engelskspråklig program, kan være at språkkravene for opptak til engelskspråklig master har økt fra høsten 2016.

På masterprogrammet i entreprenørskap og innovasjon startet det i høst 25 nye studenter. Vi har aldri så mange søkere til dette masterprogrammet som vi fikk i år. Masterprogrammet i entreprenørskap og innovasjon har karakterer, motivasjonsbrev og intervju som opptaksgrunnlag, og opererer dermed ikke med karaktergrense for opptak.