Handelshøyskolen blir fakultet og søker internasjonal akkreditering

Av Kateryna Krutskykh

NMBUs styre vedtok 16. juni en omorganisering av universitetet fra 1.1.2017.

De nåværende tre fakultetene legges ned og dagens 13 institutter slås sammen til 7 nye fakulteter. Handelshøyskolen blir ett av disse fakultetene. Handelshøyskolen skal ledes av en dekan og et styre med ekstern styreleder.

Omorganiseringen muliggjør – og forutsetter – at Handelshøyskolen søker om internasjonal akkreditering. Slik akkreditering er et tiltak for å styrke kvaliteten i utdanningen, for å delta i et internasjonalt nettverk av handelshøyskoler, for å styrke studentenes muligheter for internasjonal utveksling og for å synliggjøre kvalitetene i Handelshøyskolens utdanninger.

For å oppnå akkreditering kreves et stort og systematisk arbeid for å utvikle og dokumentere studiekvalitet. Blant annet kreves det god beskrivelse av studieprogrammenes læringsmål og utvikling av systemer for å etterprøve om studentene når disse målene og for kontinuerlig styrking av kvaliteten. Erfaring fra andre skoler tilsier at det tar minst to år å oppnå akkreditering (i gjennomsnitt fire år). Dette blir et stort og viktig prosjekt for Handelshøyskolen.

Nicha Thonghiang
Nicha Thonghiang Foto: Nicha Thonghiang