Gjesteforelesing med Svein Skeie og Karl Magnus Maribu

Av Kateryna Krutskykh

Svein Skeie, leder av Performance Mangement og Risk (SVP) i Statoil og Karl Magnus Maribu, senioranalytiker i DNB Markets holder to gjesteforelesninger 10. mars.

Svein Skeie og Karl Magnus Maribu er invitert som gjesteforelesere i emnet BUS323 Analyser av råvaremarkeder, men andre studenter og ansatte inviteres også til å delta.

Svein Skeie, leder Performance Mangement og Risk (SVP) i Statoil holder gjesteforelesning med tittelen "Enterprise Risk Management i Statoil" 10. mars, kl. 8.30 - 10.00, rom T132.

Svein Skeie har jobbet i Hydro Aluminium fra 1993-1994. Begynte i Statoil i 1996 i konsernstaben for Økonomisk Styring og Kontroll hvor han jobbet med utarbeiding av forretningsplaner og risikostyring. Han var også med på børsnoteringen av Statoil i 2001 og jobbet med flere restruktureringsprosjekter.

Fra 2002-2008 jobbet han med internasjonal forretningsutvikling, der han blant annet bodde i Asia i 2 år med ansvar for Statoil sin forretningsutvikling. Svein Skeie hadde ansvar for det kommersielle området innenfor internasjonal forretningsutvikling etter fusjonen i 2007 til 2008. Fra 2009-2010, ledet han Statioil sin finansavdeling (SVP group treasury), mens fra 2011 til nå har ledet Performance Mangement og Risk (SVP), hvor en i tillegg til performance management og enterprise risk har ansvaret for porteføljeanalyse, økonomisk analyse og konsernktrollere.

Karl Magnus Maribu, senioranalytiker i DNB Markets holder gjesteforelesning med tittelen "Råvarer og risikostyring sett fra DnBs ståsted" 10. mars, kl. 10.15 - 12.00, rom T132.

Karl Magnus Maribu har sin PhD fra NTNU på en avhandling om energi og kraftmarkedsinvesteringer og har erfaring fra DNB Markets, Point Carbon, Berkeley National Lab California, samt Ecole des Mines de Paris og Sintef Energiforskning. Han er også ansvarlig for DnBs "Råvareskole".