Blir professor i full stilling

Av Kateryna Krutskykh

Sjur Westgaard
Sjur WestgaardFoto: Privat

Sjur Westgaard har tidligere vært engasjert som professor II ved Handelshøyskolen. Fra 1. januar har han blitt fast ansatt som professor i full stilling.

Sjur Westgaard underviser i foretaksfinans, derivater og risikostyring, samt empirisk analyse av finans- og råvaremarkeder. Som professor II, i 20 %-stilling, underviste han i emnet BUS321 Empiriske analyser av finans- og varemarkeder - teoridel ved NMBU, og han har vært en sterk bidragsyter til Senter for råvaremarkedsanalyser ved Handelshøyskolen.

Som professor i full stilling vil Sjur styrke undervisningen, veiledningen og forskningen innen finans- og råvaremarkeder ved Handelshøyskolen.

Han har mastergrad og doktorgrad i industriell økonomi fra NTNU og en mastergrad i finans fra NHH. Han har jobbet som porteføljeforvalter i et forsikringsselskap, risikoanalytiker i et konsulentselskap og kredittanalytiker i en internasjonal bank.

Hans forskningsinteresser er innenfor risikomodellering av råvaremarkeder (energi, metaller, landbruk/fisk, og shipping). Han har også vært prosjektleder for to forskningsprosjekter innen energi, som involverte kraftselskaper og Norges forskningsråd.

Sjur har også eget konsulentselskap som tilbyr etterutdanning og programvareimplementeringer for energiselskaper. En del av dette arbeidet er gjort i fellesskap med Montel, som er en ledende informasjonsleverandør i det europeiske energimarkedet.

Han er også redaktør av Journal of Commodity Markets, og medredaktør av Journal of Energy Markets og Journal of Banking and Finance.

Sjur Westgaard
Sjur Westgaard Foto: Privat