Studentpraktikant ved ambassaden i Roma

Av Kateryna Krutskykh

Studentpraktikantplass ga Live Hagtvedt en unik mulighet til å få innblikk i livet på ambassaden, en smak av arbeidslivet, samt utvikling av personlige egenskaper.

Live Hagtvedt er masterstudent i samfunnsøkonomi med spesialisering i energiøkonomi ved Handelshøyskolen, NMBU.

Høsten 2015 fikk hun tilbud om å være studentpraktikant innen italiensk politikk og økonomi ved ambassaden i Roma, noe hun svarte ja til uten å nøle.

- Jeg har hele mitt liv vært veldig interessert i forskjellige kulturer og språk, og har blant annet bodd i Italia. Dette har gjort at jeg snakker italiensk, noe som var et av kravene for en studentpraktikantplass på ambassaden i Roma, forteller Live.

I tillegg til språkkunnskapene ble relevant faglig bakgrunn også vurdert i søknadsprosessen.

Ville få en smak av arbeidslivet
Live forteller at motivasjonen for å søke stillingen var å skaffe seg relevant arbeidserfaring fra en spennende arbeidsplass.

- Etter fire år med studier ønsket jeg å få et innblikk i arbeidslivet, og jeg så på en studentpraktikantstilling som en veldig fin mulighet til å komme inn i et arbeidsmiljø og lære om hvordan Utenriksdepartementet (UD) fungerer i praksis, sier masterstudenten.

Spennende og varierte oppgaver
Hver høst og vår tilbyr ambassaden i Roma tre studentpraktikantplasser, for å arbeide med italiensk politikk og økonomi, promotering av norsk kultur i Italia, samt FN-spørsmål.

Live Hagtvedt (til venstre) sammen med to andre ambassadens studentpraktikanter høsten 2015. Foto: www.amb-norvegia.it

Live Hagtvedt jobber i hovedsak med saker innen politisk og økonomisk informasjonsinnhenting og rapportering.

- Jobben er veldig spennende, og jeg har i stor grad varierte oppgaver. Som praktikant er målet at man skal få et så godt som mulig innblikk i ambassadens daglige drift og lære hvordan UD fungerer. Jeg skriver blant annet rapporter hjem til UD, bidrar når vi får norske delegasjoner på besøk og går på diverse møter. Praktikantstillingen er en veldig fin mulighet til å få arbeidserfaring og at man får mye ansvar og jobber selvstendig, forteller Live.

God nytte av utdannelsen
- På ambassaden har jeg fått god nytte av utdannelsen min. Selv om mitt daglige arbeid ikke alltid går direkte på økonomi, har min kunnskap og forståelse for økonomi hjulpet meg mye i mine oppgaver, sier Live.

- Oppholdet mitt i Roma har gitt meg mye kunnskap om UD og hvordan departementet fungerer i praksis. Jeg vil gjerne jobbe i UD i fremtiden, dersom jeg skulle være heldig å få jobb der.