D-vitaminboost i storfekjøtt

Av Janne Karin Brodin

Shutterstock/MaraZe

En liten dæsj med D-vitamin i kraftfôret til okser gir en liten boosterreaksjon i D-vitaminstatusen hos de som spiser oksekjøttet.

Om vinteren er det ganske vanlig å ha underskudd på D-vitamin på grunn av mangel på sollys. Nå viser ny forskning at å forbedre storfekjøttet ved å tilsette en liten mengde D-vitamin i kraftfôret til dyrene ga et økt D-vitaminstatus hos de unge kvinnene som var med i et forsøk.

Og grunnen til den økte D-vitaminstatusen var ikke bare at dyrene spiste mer D-vitamin, men også måten D-vitaminet er tilgjengelig på i storfekjøttet når det spises. For i kjøttet finnes det et D-vitamin kalt 25-hydroksyvitamin D3. Dette D-vitaminet blir ikke engang nevnt i næringsmiddeltabeller, og det synes NMBU forskerne Anna Haug og Bjørg Egelandsdal er synd, fordi dette D-vitaminet har fem ganger så høy bioaktivitet som vanlig D-vitamin. Bioaktivitet forteller hvor kraftig D-vitaminet virker i kroppen, og er forklaringen på booster effekten.

I forsøket, som ble gjennomført fra januar til påske, deltok 34 kvinnelige studenter, hvorav halvparten hadde under anbefalt D-vitaminstatus. De ble delt opp i to grupper, hvorav en gruppe spiste ordinært kjøtt og en annen kjøtt fra okser som hadde spist D-vitaminberiket kraftfôr. Studentene spiste 250 gram kjøtt pr dag i en seksdagers periode. Mengden kjøtt tilsvarer to små hamburgere. Forsøket ble gjennomført to ganger. Kjøttet tilberedte studentene slik de ville og de fikk det i form av kjøttdeig.

Etter forsøket ble igjen D-vitamin-status målt hos studentene. Resultatene viste at i løpet av den korte forsøksperioden økte D-vitamin hos de studentene som spiste kjøtt fra okser som hadde spist D-vitamin beriket kraftfôr.

Spiste mer grønnsaker

Alt studentene spiste ble registrert, og det viste seg ganske snart at de også økte inntaket av grønnsaker.

Det å spise to varme måltider om dagen med mye grønnsaker er ikke ulikt middelhavsdietten, påpeker forskerne. Totalt økte ikke antall kalorier studentene inntok.

Oksekjøtt er kjent for å gi høy metthets-skåre.  Studentene rapporterte også at de følte seg klart mettere enn når de spiste den vanlige dietten sin.

Optimalisert fôring

For at driften skal være mest mulig lønnsom, så optimaliseres fôringen for å gi akkurat nok vitaminer og mineraler til husdyrene våre. For D-vitamin ligger nivået i fôret ifølge forskere på den nedre grensen av anbefalt mengde, og det at mange av dyrene ikke er ute i solen, særlig okser, gjør at de ikke danner naturlig D-vitamin. Det gjør at kjøttet blir relativt D-vitaminfattig.

Med et tilskudd av D-vitamin i kraftfôret, noe som utgjør en merkostnad på noen øre pr kilo kjøtt, så kan kjøttet også bidra til å redusere underskuddet på D-vitamin i mørketiden hos oss forbrukere.

Referanse

Anna Haug m.fl: Nutrient-Optimized Beef Enhances Blood Levels of Vitamin D and Selenium among Young Women. Foods, February 2022.
doi: 10.3390/foods11050631