Mange studenter fant veien til Vitenparken på BIOVITs studentdag

Av Janne Karin Brodin

BIOVITs Studentdag
BIOVITs StudentdagFoto: Janne Karin Brodin

Den årlige studentdagen gir studentene muligheten til å bli kjent med hele bredden av muligheter både innen sitt eget fagfelt og de andre fagområdene ved fakultetet.

Forskerne våre og noen eksterne samarbeidspartnere sto på stand hvor de presenterte spennende bachelor- og masteroppgaver innen tema planter, dyr, fisk, genetikk og matproduksjon.

Det er studieveilederne ved BIOVIT som arrangerer dagen, og den har vært savnet, siden den ikke ble gjennomført i coronaåret 2020.

─ Målsettingen for dagen var å gi studentene et inspirerende møte med mulighetene de har for gradsoppgaver i studiet og for internship, som er arbeidspraksis i en relevant virksomhet, sier studieveileder Cathrine Strømø.

Studieveileder Cathrine Strømø snakket med studentene om blant annet valg av masteroppgave og tips til veiledere innen aktuelle temaer som studentene var interessert i. Foto: Janne Karin Brodin

To av dem som lot seg inspirere var Skjalg Bjørkevoll og Sigurd Øverli, som begge går på master i urbant landbruk. Og de benyttet også anledningen til å orientere seg om mulighetene i mer enn eget studie.

Skjalg Bjørkevoll og Sigurd Øverli
Skjalg Bjørkevoll og Sigurd Øverli Foto: Janne Karin Brodin

─ Det er interessant å få litt følelsen med hele fakultetet og hva som skjer, sier Skjalg.

Han er byggingeniør og har, i likhet med mange andre som hadde tatt turen innom Vitenparken, foreløpig ikke bestemt seg for retning på masteren.

Sigurd, som er landskapsingeniør som bakgrunn, har heller ikke avklart tema for masteren ennå, og var på jakt etter inspirasjon.

─ Jeg har ikke tenkt på noe spesielt ennå, men jeg er veldig interessert i planter og vannforekomster. Jeg tenkte å komme hit for å få inspirasjon, og det har jeg fått, sier Sigurd.

Det antas at det rett i underkant av 150 personer innom, for inspirasjon, en prat, kaffe og hveteboller. Det var et godt oppmøte all den tid det bare var en hvetebolle igjen da studentdagen var over.

Studieveilederne inviterte både BIOVIT sine bachelor og masterstudenter og studenter ved relevante program på andre fakultet.

─ Det var så godt å se alle studentene igjen og det var veldig hyggelig at så mange tok turen innom. Vi håper jo at både studenter og veiledere hadde utbytte av dagen, sier Strømø.