Årets mottakere av Yara-stipendet 2017

Av Cathrine Strømø

Illustrasjon tema forskning planter
Foto: Shutterstock

Vi gratulerer fire flotte masterstudenter som har fått tildelt Yara-stipend for 2017.

Stipendordningen ble startet i 2010 og er et samarbeid mellom Yara Norge og NMBU.  Stipendet er totalt på 200 000 kroner og tildeles fire masterstudenter hvert år. Stipendets formål er å fremme rekruttering til fagfeltet Plantevitenskap og relaterte fagområder ved NMBU. Stipendet skal tildeles studenter som arbeider med masteroppgaver innenfor landbruksfaglige studieretninger, men fortrinnsvis Plantevitenskap. Yara-stipendet skal stimulere forskning som bidrar til økt, og bærekraftig matproduksjon, og/eller bedre kvalitet av mat eller fôr.

Årets mottakere av Yara stipendet er:

Bjørg Karin Dysjaland

Bjørg Karin Dysjaland MSc Plantevitenskap, Planteproduksjonssystemer.

Oppgavetittel:  Påverking av variasjon i sesong og innanfor felt på fornying av eng

Hoved-/biveileder: Åshild Ergon (IPV, BIOVIT), Mats Høglind (biveileder, NIBIO)

Bless Kufoalor

Bless A.K. Kufoalor MSc Plantevitenskap, Planteproduksjonssystemer.

Oppgavetittel: Investigation of the physiological basis of yield in Norwegian Spring Wheat

Hoved-/biveileder: Morten Lillemo (IPV, BIOVIT), Ingunn Burud (biveileder, REALTEK), Åshild Ergon (biveileder, IPV, BIOVIT), Jon Arne Dieseth (biveileder, Graminor)

Maren Kjøren Leraand

Maren Kjøren Leraand MSc Plantevitenskap, Planteproduksjonssystemer.

Oppgavetittel: Dominans av flerårig raigras i artsblandinger etter såmengde og nitrogengjødsling – Konsekvenser for fôrkvalitet og avling

Hoved-/biveileder: Åshild Ergon (IPV, BIOVIT), Anne Kjersti Bakken (biveileder, NIBIO)

Martin Paliocha

Martin Paliocha  MSc Biologi, Molekylærgenetikk og evolusjon

Oppgavetittel: Evolusjon av vernaliseringsrespons i PACMAD-kladen i grasfamilien (Poaceae)

Hoved-/biveileder: Siri Fjellheim (IPV, BIOVIT), Marian Schubert (biveileder/IPV, BIOVIT), Jill Christine Preston (biveileder, Universitetet i Vermont)

Gratulerer så mye til alle sammen.

Info om stipendordningen finnes på Yara sine nettsider: Yara stipendet