What does the cat say?

Hvilke lyder katten lager er kjent for de fleste, men at mjauet signaliserer vidt forskjellige ting alt etter hvilken bokstav pus legger trykk på er kanskje ikke allmennkunnskap.

Bokstavene i mjauet, som for øvrig i kattesnakket utrykkes som ”meau” gir uttykk for forskjellige ting. Ved å lytte til hvilken bokstav pus legger tyngden på kan du ifølge professor Bjarne Olai Braastad ved Universitetet for miljø- og biovitenskap skjønne mer av hva katten din si

Ved siden av hovedtypene maling - ”mr” lyden og mjauet, benytter pus seg av knurring, hvesing og uling. ”mr” - lyden er for øvrig staren på mjauet.

"A" for "jeg vil"
Uling er typisk når hannkatter krangler seg i mellom i paringstiden. Det lange ulet er egentlig et langtrukket mjau.

-Noen ganger går det an å høre at lyden starter med ”m”, så går ulet over til en lang ”a” og av og til litt ”u”- lyd. ”u” - komponenten markerer frustrasjon, mens ”a” lyden er en kravlyd, forteller Braastad med innlevelse.
Når katten har et fryktelig sterkt krav om et eller annet, og mjauer eller uler med ”a” - komponenten er det for å fortelle motparten at den skal pelle seg vekk.

-Går det ikke som katten vil, så går lyden etter hvert over i litt ”u”. Det er et uttykk for frustrasjon fordi han ikke få det som han vil, sier Braastad.

Dette er jo noe å tenke på neste gang du irriterer deg over hannkattene i nabolaget. Nå kan du følge med på hvem som går av med seieren.

Forskjell på maling
Av maling er det to hovedtyper i følge Braastad. Det er jevn maling og intens maling.

-Vanlig jevn maling betyr at katten ønsker å opprettholde sosial kontakt, mens ved litt mer intens maling hvor pus legger stemme på malingen er det en inntrengende anmodning om for eksempel mat, sier Braastad. Hvis katten oppfatter at eier er i ferd med å lage mat til katten kan den male med markert ”mr mr” lyder. Det betyr: ”Jeg vil ha mat, nå med en gang”.

Vet hva reven sier
Braastad som er professor i dyreatferd - etologi, vet også hvordan reven kommuniserer. Så hvis Ylvisgutta hadde spurt Braastad om hva reven sier, så hadde de nok fått svar og de hadde sluppet å lage youtube hiten ”What does the fox say”.

Katt og rev har noen likheter. Knurring er felles og brukes for å forsvare en ressurs og er normalt ikke en offensiv lyd som brukes i rene sosiale interaksjoner, det vil si møter mellom individer.

-Knurring er en forsvarslyd og typisk ved spising for å holde andre unna matfatet, sier Braastad.

Braastad er så interessert i katter at han har skrevet en bok om tema med tittelen: ”Katten - atferd og velferd”. Det har ført til at Braastad er invitert til Oslo Bokfestival for å holde foredrag om hva kattens språksignaler betyr. Festivalen har en egen avdeling kalt Festivaluniversitetet hvor naturvitenskap og samfunnsfag blir presentert i 20 minutters innlegg.