Søknad sendt til Dikus program for studentaktiv læring

Av Vebjørn Egner Stafseng

Vi har søkt midler til prosjektet Master i urbant landbruk – transfaglig didaktikk for komplekse samfunnsutfordringer (TRANSTIKK). Dette er et prosjekt som vil muliggjøre aksjonsforskning knyttet til utviklingen av masterprogrammet i urbant landbruk og slik bedre kunne dokumentere prosessen. Under ser du prosjektsammendraget og hovedmål og delmål. Vi krysser fingrene for at søknaden går gjennom.

Prosjektsammendrag

Prosjektet lar seg vanskelig beskrive innenfor tradisjonelle faggrupper; vi planlegger å undervise på tvers av hele fagbredden på NMBU, der alle fakulteter er involvert i større eller mindre grad, og en ekstern nettverksorganisasjon (Pådriv). Transfaglighet, dvs tverrfaglighet i samhandling med aktører utenfor universitetet, er gjennomgangstema. Vi etablerer en ny master i Urbant landbruk i 2021, som favner hele bredden av NMBU. Studentene vil ha bakgrunn fra ulike bachelorgrader. Prosjektet medfører transformasjon av eksisterende emner som er relevante for en ny master i Urbant landbruk, samt opprettelse av nye transfaglige emner som et resultat fra prosjektet. Studentene vil bli satt i grupper på tvers av fag og skal samhandle som om de var i en jobbsituasjon, under veiledning av fagfolk og oppdragsgiver fra offentlig eller privat sektor.

Diku logo
Diku logo Foto: Diku

Vi dokumenterer transformasjonen av undervisnings- og vurderingsmetoder gjennom aktiv følgeforskning parallelt med planlegging og tilrettelegging for den nye masteren. Gjennom fire workshops vil vi først planlegge og jobbe oss sammen, derettere spre metoden om transfaglige samhandlingsgrupper til andre studiesteder.

I de etterfølgende to årene av prosjektet vil følgeforskningen som skal gjennomføres omfatte seminarer/ workshops med deltakere fra både NMBU (utenom gruppen som jobber med urbant landbruk) og andre høyere utdanningsinstitusjoner i Norge. Vi vil bruke urbant landbruk som et eksempel som andre tverr- og transfaglige grupper kan bli inspirert av. Vi vil derfor, i tillegg til å gjennomføre følgeforskningen og publisere nasjonalt og internasjonalt, spre kunnskapen om hvilke metoder (fra EU-prosjektet NEXTFOOD og den etablerte Pådrivmetoden) som vi bruker for å klare samhandlingen mellom såpass ulike fagmiljøer som vi representerer; biologi, samfunnsfag, teknologi og økonomi. Det er potensiale for god læring for, og erfaringsutveksling med, fagmiljøer både i Norge, og våre søsterinstitusjoner i utlandet, fra dette prosjektet

Hovedmål og delmål

Hovedmål (styrke studentenes læring)
Utvikle og prøve ut tverrfaglighet som et generelt bærende prinsipp og arbeidsmetode for bærekraft i læringsarbeid ved NMBU gjennom arbeidet med et nytt transfaglig masterprogram i Urbant landbruk. Videreutvikle samarbeidsformer med kommuner, næringslivet og andre samfunnsaktører for å tette gapet mellom kunnskap og handling, og styrke studentenes kompetanse på problemløsning og innovasjon på tvers av fag.

Delmål

Etablere/videreutvikle tverrfaglige masteremner ved alle sju fakulteter med utgangspunkt i ulike metodiske/faglige tilnærminger til komplekse utfordringer og innovasjon (eks: by- og regionalplanlegging, urbant landbruk, og entreprenørskap og innovasjon). Masteremnene skal være «laboratorier» for pedagogisk og metodisk utvikling med hensyn til bærekraft og i samarbeid med samfunnsaktører (derav transfaglig).

Etablere og utvikle strukturer og rutiner for læringsarenaer «i felt» som gir en lokal forankring for FNs 17 bærekraftsmål og gir treningsmuligheter for viktige kompetanser i kontekst (i.e. Hovinbyen i Oslo, Fredrikstad og Kristiansand) som involverer mange ulike private og offentlige aktører.

Utvikle, prøve ut og evaluere ulike samarbeidsformer mellom fagpersoner, studenter og næringslivet/ andre samfunnsaktører for å utvikle en transfaglig samhandlingsmetode i studentgrupper på tvers av fag (transfaglige samhandlingsgrupper - TSG).

Utforske og evaluere bruk av ulike digitale plattformer for samarbeidslæring og kommunikasjon.

Utvikle en nettbasert, interaktiv representasjon av en aktiv læringsmodell for transfaglig læring med spesifikke kompetanser og eksempler på læringsaktiviteter og vurderingsformer for å oppnå kompetanser av betydning for genuin bærekraftig utvikling.

Bruke prosjekter til aksjonsforskning, der alle involverte parter er medforskere. Utviklingen av mastergraden dokumenteres, og hvert steg blir analysert.