«Bærekraftige byer og lokalsamfunn» er et av FNs bærekraftsmål. Allerede i dag er mer enn halvparten av verdens befolkning urban, og innen 2050 vil anslagsvis 70% bo i byer eller bynære strøk. Et Masterprogram i Urbant landbruk vil utdanne kandidater som bidrar til å utvikle bærekraftige byer og lokalsamfunn. Urbanisering har store konsekvenser for beredskap (matsikkerhet og mattrygghet), bærekraftige avfallsløsninger, sikring av bymiljø og mennesker mot ekstrem nedbør/høye temperaturer, støy, forurensning, transport, energitilgang m.m. Urbant landbruk sees på som en viktig brikke i den overordnede flerfunksjonelle, bærekraftige, «blå-grønne» (henholdsvis vann og miljø) strukturen. Sammenhengende blågrønne arealer gjør byene grønnere og mer robuste til å møte framtidens miljøutfordringer, det økte artstapet og en mer effektiv arealbruk i urbane miljø (jamfør FNs klimarapport, artstap og arealbruk, alle tre nye rapporter de siste uker/måneder). I tillegg er det innen urbant landbruk fokus på sosial inkludering, gjennom å legge til rette for møteplasser, aktivitetsfremmende tiltak, økt medvirkning, samskaping og økt samarbeid mellom offentlig/private virksomheter, noe som gir positive sosiale effekter/ringvirkninger både innen nabolag og i bymiljøet generelt. Det pedagogiske aspektet ved urbant landbruk er også svært viktig, da kunnskap og erfaring med f.eks. småskala landbruk (dyrking, høsting etc.) har gått drastisk tilbake de siste 50 årene.

NMBU har, gjennom alle sine fagområder med opprinnelse i primærnæringene landbruk/skogbruk, unike forutsetninger for å kunne bidra med kompetanse innenfor et bredt spekter fra alle fakultetene ved universitetet. I dag er NMBUs emneportefølje langt mer enn de opprinnelige fagområdene, og de nåværende fagområdene er utviklet for å løse dagens og morgendagens utfordringer innen bærekraftig matproduksjon og forvaltning av miljøet. NMBUs fagekspertise spenner fra økonomi, samfunnsfag, naturforvaltning, realfag, via produksjonsfag til teknologifag og anvendt forskning. Denne tverrfaglige fagprofilen er nødvendig for å utvikle de helhetlige og bærekraftige løsningene som et bærekraftig samfunn må tuftes på. Dette har også dagens ungdom skjønt når de krever mer oppmerksomhet omkring gode, balanserte løsninger, som kan gi oss en mer klimavennlig og miljøfokusert politikk for fremtiden. I internasjonal sammenheng er grønne teknologier og små-skala landbruk sett på som et spennende konsept for å introdusere den grønne bærekraftstrategien inn i utvikling av framtidens byer.

Urbant landbruk er i dag en verdensomspennende trend fra Kina, gjennom Asia til Europa, over til USA, Australia og New Zealand. Land i den tredje verden har for lengst forstått fordelen med småskala landbruk i urbane strøk. I slike miljøer har det blitt dyrket mat i byene til alle tider. Et eksempel er Havanna på Cuba, hvor 60% av grønnsakene som konsumeres dyrkes innenfor bygrensen. I Europa styrker nå EU-Kommisjonen programmer omkring helhetlige løsninger for sirkulær økonomi. EU definerer Urbant landbruk som en viktig bærebjelke for sirkulær økonomi. Urbant landbruk tilbyr mange kretsløpsbaserte og bærekraftige løsninger for moderne landbruk. Fagfeltet er generelt i stor utvikling, og nye produksjonsformer knyttet til urbane miljø er under utvikling. Dette omfatter alt fra dyrking på takflater, bruk av bygg generelt som dyrkingsflater, utnyttelse av kjeller og p-hus, og midlertidige arealer og bygg. Nye dyrkingsmåter er også under utvikling, som for eksempel «Vertical Farming» og «Aquaponics» - noe som også passer bra i urbane miljø.