Tredje frokostseminar: MINA

Av Vebjørn Egner Stafseng

Vitenparken og Andedammen
Vitenparken og AndedammenFoto: Kjersti Sørlie Rimer

Tirsdag 10. desember arrangerte vi vårt tredje frokostseminar om urbant landbruk. Denne gangen var det Fakultet for miljøvitenskap og naturforvaltning (MINA) som var ansvarlig, med fokus på sirkulær vannhåndtering.

Seminaret ble åpnet av lederen for NCUA, Trine Hvoslef-Eide, som ga en oppdatering på hva som har skjedd siden forrige seminar. Blant annet er senteret nå involvert i et konsortium som skriver et prosjekt for en Horizon2020-utlysning for en "Comprehensive vision for urban agriculture."

Hovedinnholdet i dette seminaret var sentrert rundt tematikken til EU-prosjektet SiEUGreen. Prosjektets koordinator Petter D. Jenssen presenterte prosjektet og konteksten for urbant landbruk. I Norge inkluderer prosjektet å skape et demonstrasjonsanlegg for et sirkulært leilighetsbygg i Fredrikstad hvor teknologier for resirkulering av ressurser lokalt vil bli testet. Dette inkluderer kildeseparasjon av avløpsvann, biogassreaktor, kompostering og andre prosesser for å hente ut ressursene for gjenbruk på en trygg måte. Gjenbruk innebærer blant annet vanning og gjødsling av matplanter. Se en video her om hvordan dette henger sammen.

Dagens andre presentasjon var ved Melesse Eshetu Mogens. Han har arbeidet med metoder for å gjenvinne ressurser fra avløpsvann for å utnyttes på mest mulig effektiv måte. Du kan laste ned presentasjonen hans via linken på høyre side.

Seminarserie om urbant landbruk

En gang i måneden vil Nasjonalt Senter for Urbant Landbruk organisere åpne seminarer rundt temaet urbant landbruk. Senterets partnere som inkluderer fakultetene ved NMBU og eksterne partnere (som Pådriv), vil være ansvarlige for innholdet og presentere sine syn på urbant landbruk og hvordan de vil bidra til senteret. Seminarene vil være åpne for alle. Følg med for oppdateringer.

Presentasjonen til Melesse Eshetu Mogens.