Ny bok om kjøttkvalitet

Av Siri Eikrem Skotland

Nylig kom en ny lærebok i kjøttkvalitet ut på markedet. Boka vil egne seg som lærebok både innen veterinærmedisin og biovitenskap. En rekke NMBU-forskere er bidragsytere i boka.

– Det var virkelig behov for en ny bok, for det er 15 år siden det sist ble skrevet en større bok om kjøttkvalitet i et bredere perspektiv, sier Bjørg Egelandsdal. Mer om den nye boken finnes her.

Ny bok om kjøttkvalitet

Boka «New Aspects of Meat Quality From Genes to Ethics” er utgitt på Elsevier forlag. I boka har kjøttmiljøene fra Veterinærhøgskolen og Fakultet for biovitenskap kapittel 19 om «Meat and cancer evidence for and against». Det er doktorgradsstipendiat Marianne Sødring som er førsteforfatter. NMBU-professorer Jan Erik Paulsen, Anna Haug, Marije Oostindjer og Bjørg Egelandsdal, samt Lars Dragsted fra Universitetet i København, er medforfattere.

Professor Peter P. Purslow fra Universitetet i Buenos Aires har hovedansvaret for at boken har blitt utgitt. Han har lagt vekt på at boken skulle ta opp det nyeste innen kjøttkvalitet.

Boken er på 744 sider og vil tematisk egne seg som ny lærebok for studenter ved NMBU. Den vil også være et godt oppslagsverk for mange andre som arbeider med animalsk muskelbasert mat.