INF200 Videregående programmering
Emnet kan ha endringer på grunn av koronautbruddet. Sjekk Canvas og studentWeb.
English course Information
Søk etter andre emner
Viser emnet slik det undervises i studieåret med start i 2019 .
Emneansvarlige: Hans Ekkehard Plesser
Medvirkende: Yngve Mardal Moe
Studiepoeng: 10
Ansvarlig fakultet: Fakultet for realfag og teknologi
Frekvens: Årlig
Undervises på språk: EN
(NO=norsk, EN=Engelsk)
(NO=norsk, EN=Engelsk)
Undervises i periode:
Emnet starter i høstparallellen. Emnet har undervisning i høstparallellen og undervisning og vurdering enten i januarblokken eller i juniblokken.
Første gang: Studieår 2010-2011
Emnets innhold:
- Programmeringsverktøy: Utviklingsomgivelse, versjonskontroll
- Objektorientert programmering i Python
- Vitenskapelig databehandling i Python
- Testbasert programmering og testrammeverk, dokumentasjonsverktøy
- Feilsøking
- Ytelsesmåling og effektivisering
- Brukergrensesnitt
- Programmeringsprosjekt
Læringsutbytte:
Etter gjennomført emne kan du:
- utvikle programmer basert på prosedural og objektorientert programmering
- lese og forstå programmer på tilsvarende kompleksitetsnivå
- analysere problemstillinger og implementere algoritmer til deres løsning
- benytte funksjonalitet levert av standardbiblioteker
- lokalisere feil i programmer
- optimere programytelse
- benytte programmeringsverktøy som debugger, profiler, testrammeverk, dokumentasjonsverktøy og versjonshåndtering.
Du kan vurdere hensiktsmessighet av komplekse programmer og kan kvalitetssikre disse og vil ha utviklet innsyn i programmererens ansvar for korrekt og pålitelig funksjon av egne programmer, kvalitetssikring, og dokumentasjon.
Læringsaktiviteter:
Emnet bygger på dine solide grunnleggende programmeringsferdigheter fortrinnsvis i Python.
I høstparallellen får du kunnskap om mer avanserte programmeringsteknikker gjennom forelesninger og utvikler dine ferdigheter i øvinger på datasal, der du arbeidere med kortere programmeringsoppgaver. Gjensidig kodegjennomgang ved hjelp av moderne samarbeidsverktøy er en viktig del av læringen. Din aktive deltakelse er sentralt for vellykket læring i emnet.
Selvstudium: For å oppnå gode programmeringsferdigheter må deltakerne aktivt innøve de programmeringskonsepter og teknikker som behandles i emnet, dvs du som student i INF200 må skrive og forbedre mindre programmer på egen hånd gjennom hele høstparallelen.
Prosjektoppgave i januarblokk eller juniblokk: I januarblokk eller juniblokk gjennomfører du en prosjektoppgave sammen med en annen student. Gjennom prosjektoppgaven lærer du å gjennomføre et større programmeringsprosjekt. Prosjektet vil dekke de fleste teknikkene dekket av emnet, og teknikkene innøves ytterlige ved å ta dem i bruk i prosjektet.
Læringsstøtte:
Online diskusjonsforum, orakeltjeneste i datasal, veiledning underprosjektarbeid.
Pensum:
Vil bli kunngjort før kursstart.
Forutsatte forkunnskaper:
Solide, grunnleggende programmeringsferdigheter, fortrinnsvis i Python tilsvarende INF120. Du bør kunne løse oppgaver på høyde med obligatoriske oppgaver i INF120 på egen hånd. Har du programmeringsferdigheter i andre programmeringsspråk enn Python må du påregne noe ekstraarbeid.
Obligatorisk aktivitet:
Du må få godkjent obligatoriske programmeringsoppgaver i høstparallelen for å kunne begynne med prosjektoppgaven i januarblokk eller juniblokk. Detaljer kunngjøres ved kursstart.
Vurderingsordning:
Langsgående vurdering av prosjektoppgaven. A-F.
Vurderingen består av to deler:
- Innlevert kildekode med dokumentasjon (0-70 poeng).
- Presentasjon av oppgaven med diskusjon (0-30 poeng).
Dersom to studenter samarbeider om prosjektet, gis det som regel en felles vurdering for del 1, men dette kan fravikes hvis studentenes bidrag tilsier dette. For del 2 vurderes studentene individuelt. Karakteren i emnet fastsettes på grunnlag av oppnådd poengsum.
Studenter vurderes på slutten av den blokkperioden de gjennomfører prosjektet i. Presentasjon og diskusjon kan gjennomføres noen dager etter blokkperiodens slutt.
Sensor:
Ekstern sensor godkjenner oppgavestillingen for prosjektoppgave, samt sensorveiledning. Sensor deltar i vurdering av studentene under de individuelle presentasjonene og endelig karaktersetting.
Merknader:
Emnet består av opplæring i videregående programmering i høstparallellen og en prosjektoppgave som du gjennomfører enten i januarblokk eller i juniblokk.
Normert arbeidsmengde:
Høstparallell 150t = 26t forelesninger + 26t datalab + 98t egenarbeid med lærebok og programmeringsoppgaverBlokk 150t = 15t kollokvie + 120t prosjektoppgave + 15t forberedelse av avsluttende presentasjon
Opptakskrav:
Realfag
Undervisningstid:
- Høstparallel: 26t forelesning, 26t datalab
- Blokk: 84t: 14 arbeidsdager med minimum 6 timer prosjektarbeid
Eksamensdetaljer: Langsgående vurdering: A - E / Ikke bestått