IND300 Eksperter i team

Studiepoeng:5

Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi

Emneansvarlig:Tor Kristian Stevik

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:For et 5 stp emne må det påregnes 125 timers arbeid.

Undervisnings- og vurderingsperiode: Emnet har undervisning/vurdering i januarblokka, .

Om dette emnet

Kurset gjennomføres hovedsaklig som gruppearbeid med veiledning fra faglærer hvor studentene skal arbeide med en tverrfaglig problemstillingen. Aktuelle problemstillinger i kurset tas fra samfunns- og arbeidslivet. I tillegg til gruppearbeidet vil det gis 3-4 forelesninger om temate samarbeidskompetanse. En viktig del av gruppearbeide er en bevistgjøring i forhold til orienterings-, vurderings-, standpunkt- og samarbeidsfasen, hvor at det konkret vil arbeides med kommunikasjon, oppgaveløsning, beslutnongsprosesser og konflikthåndtering. Studentene vil gjennom et slikt gruppearbeid få trening i lytting, stille spørsmål, snakke om ubehagelige tema, personkoflikter, faglig uenighet, gi og motta tilbakemeldinger, samt trene på å forbedre handlingsmønsteret. Samarbeidskompetanse etableres gjennom felles refleksjon over samarbeidet i gruppa, og ved å gi hverandre konstruktiv tilbakemelding.

Dette lærer du

Etter at studenten har gjennomført kurset Eksperter i Team har man kunnskap om kommunikasjon og samarbeidsformer som gjør man bedre istand til å arbeide med tverrfaglige problemstillinger og dermed skape mer helhetlige svar. Dette innebærer at: - Studenten kan formidle egen kompetanse i et tverrfaglig samarbeid, samt anvende egen og andres kometanse for å finne den beste helhetlige løsningen for prosjekt - Studenten skal kunne analysere og reflektere over egen og andres rolle og bidrag i prosjektet, og anvende grunnleggende begrep og metoder fra relevante fagområder
  • Læringsformen i kurset er erfaringsbasert. Samarbeidskompetanse utvikles gjennom at studentene lærer av de konkrete situasjonene som oppstår i prosjektarbeidet. Felles refleksjon og gjennomgang i gruppen av egne handlingsmønster, væremåte og språk danner grunnlaget for læringen.
  • Studentene skal levere en tredelt sluttrapport. Den ene delen omfatter resultatet av selve prosjektarbeidet, den andre delen omfatter en beskrivelse av hvordan samarbeidet i gruppen har fungert og hva man har lært og den tredje delen er en personlighetslogg. Del en teller 50% og del to teller 50%.
  • Ekstern sensor deltar sammen med intern sensor ved utformingen av eksamensoppgavene og sensorveiledningen.
  • Hver student skal gjennomføre en DISK-test i løpet av første kursdag. Hver gruppe skal ha to muntlige presentasjon av oppgaven, samt en evaluering av samarbeidet i gruppa. Hver student skal levere en personlighetslogg.
  • Oppmøte hver dag (08 15 - 15 00) i hele blokkperioden.
  • Dette emnet har plassbegrensning. Opptak til emnet gis etter gitte kriterier og du vil få beskjed når opptaket er kjørt.

    Rangeringskriterier:

    1. Studenter som har emnet obligatorisk i sin utdanningsplan

    2. Studenter på M-IØ

    3. Studenter med høyest studiepoengproduksjon

    Dersom det ikke er nok plasser til å ta alle studenter i gruppe 1 vil denne gruppen rangeres etter antall stp studenten har produsert.

  • Bokstavkarakterer
  • GSK