Detaljer om emnet VU-PPMD220B

VU-PPMD220B Videreutdanning i matematikk 2: Anvendt lineær algebra og logikk med matematikkdidaktikk

English course Information

Søk etter andre emner

Viser emnet slik det undervises i studieåret med start i 2019 .

Emneansvarlige: Marte Bråtalien
Medvirkende: Joakim Skogholt, Ole Mathis Opstad Kruse
Studiepoeng: 15
Ansvarlig fakultet: Fakultet for realfag og teknologi
Frekvens: Hver vår
Undervises på språk: NO
(NO=norsk, EN=Engelsk)
Begrensning antall plasser:
40.
Undervises i periode:
Emnet starter i vårparallellen, og har undervisning/vurdering i vårparallellen
Første gang: Studieår 2018-2019
Fortrinnsrett: Lærere tatt opp under Kompetanse for kvalitet videreutdanning i matematikk i regi av Utdanningsdirektoratet.
Emnets innhold:
  • Matematikk: Vektorrom og lineære transformasjoner, skifte av basis, indreprodukter og indreproduktrom, norm og lengde, ortogonalitet. Mengdelære, utsagnslogikk og sannhetsverditabeller, matematisk bevisføring, relasjoner, funksjoner, førsteordens logikk.
  • Matematikkdidaktikk: Gjennomgang og utforsking av matematikkfagets varierte tenke- og arbeidsmåter, med utgangspunkt i læreplaner, kompetansemål og prinsipper for god matematikkundervisning. Planlegging, gjennomføring og vurdering av og for læring, med utgangspunkt i matematikkdidaktiske prinsipper for god matematikkundervisning.

Tilpasset opplæring vil være integrert i det matematiske og matematikkdidaktiske innholdet i emnet.

Læringsutbytte:

Kunnskap

Studentene skal:

  • Kjenne til grunnbegreper og setninger fra teorien.
  • Kjenne til grunnleggende metodikk innen anvendt lineær algebra.
  • Ha kunnskap om matematikkdidaktiske prinsipper og teorier som sammen gir et variert repertoar av læringsstrategier samt arbeids- og vurderingsmetoder i matematikkfaget.
  • Ha kunnskap om læreplaner og kompetansemål i matematikk rettet mot trinn 8-13.

Ferdigheter

Studentene skal

  • Bruke sannhetsverditabeller til å argumentere for klassifisering av utsagnslogiske formler.
  • Kunne føre direkte bevis, kontrapositive bevis og motsigelsesbevis.
  • Kjenne til grunnleggende metoder for løsning av likningssystemer, også numerisk.
  • Kunne bruke teorien til å løse anvendte problemer innen lineær regresjon.
  • Kunne planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning basert på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap og skolens styringsdokumenter.
  • Kunne lede og legge til rette for undervisningsforløp som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser.
  • Kunne bruke varierte arbeidsmetoder, tilpasse opplæringen, samt skape et motiverende og inkluderende læringsmiljø.
  • Kunne ta i bruk vurderingsformer som bidrar til å fremme læring i faget.

Generell kompetanse

  • Studentene skal kunne formidle logiske problemstillinger både muntlig og skriftlig.
  • Studentene skal kunne reflektere over egen undervisningspraksis i matematikk, videreutvikle egen matematikkdidaktisk kompetanse gjennom faglitteratur, forskning og erfaring, og bidra til både kollegers og skolens utvikling.
  • Studentene skal kunne formidle matematikkdidaktiske problemstillinger, muntlig og skriftlig.
  • Studentene skal kunne orientere seg i, og forholde seg kritisk til, faglitteratur.
Læringsaktiviteter:

Enveis forelesninger på nett og toveis nettøvinger ukentlig. 3 samlinger à 5 dager i løpet av semesteret på campus i Ås. Mellom samlingene er det i tillegg et tilbud om ukentlige regneøvinger på campus i Ås ved behov.

Selvstendig arbeid med semesteroppgave i matematikkdidaktikk.

I løpet av semesteret vil det være obligatoriske innleveringer i logikk og lineær algebra.

Læringsstøtte:

Foruten de fysiske samlingene og nettsamlingene blir informasjon og fagstoff samlet i Canvas. Canvas brukes også som plattform for kommunikasjon mellom student og faglærer og studentene imellom. Faglærere er også tilgjengelige på e-post. Det er mulig å få møter og veiledning med faglærere, fortrinnsvis etter avtale.

Det er en frivillig kollokviegruppe med hjelpelærer til stede på NMBU Ås en gang per uke.

Pensum:
  • Lay, D. C.; Lay, S. R. & McDonald, J. J.: Linear Algebra and Its Applications (Global Edition, 5th Edition). ISBN 9781292092232. Utvalgte kapitler.
  • Antonsen, R.: Logiske metoder. ISBN 9788215022741. Utvalgte kapitler.
  • NCTM (2014). Principles to actions: Ensuring mathematical success for all. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics. Utvalgte kapitler.
  • Anbefalt støttelitteratur:
    • Olafsen, A. og Maugesten, M.: Matematikkdidaktikk i klasserommet, 2. utgave. ISBN 9788215025216. Første utgave kan også brukes.

I tillegg vil det deles ut artikler og annen tilleggslitteratur som også er pensum.

Forutsatte forkunnskaper:
  • Full fordypning i matematikk fra videregående (R2, 3MX, 3MN) eller tilsvarende, f.eks matematikkurs fra universitet eller høgskole.
  • Lineær algebra tilsvarende MATH131/MATH113 eller VU-PPMD120.
  • Generell didaktisk kunnskap tilsvarende lærerutdanning / PPU
Anbefalte forkunnskaper:
  • Videreutdanning i matematikk 1: VU-PPMD110 + VU-PPMD120
  • Videreutdanning i matematikk 2 høst: VU-PPMD210
Obligatorisk aktivitet:

De fysiske samlingene på campus i Ås har krav om 80 % oppmøte.

Det vil jevnlig være obligatoriske innleveringer i matematikk.

Vurderingsordning:

Kurset har langsgående vurdering.

Kurset har to avsluttende prøver: Én i logikk (3.5 timer) og én i anvendt lineær algebra (3,5 timer).

I tillegg så skal studentene levere en skriftlig semesteroppgave i matematikkdidaktikk.

Hver av vurderingene (skriftlig eksamen logikk, skriftlig eksamen anvendt lineær algebra, semesteroppgave i matematikkdidaktikk) vektes 1/3 av endelig karakter.

Sensor:

Ekstern sensor skal sammen med fagansvarlig delta ved utforming av eksamensoppgave og sensorveiledning.

Eksamensbesvarelser sensureres av fagansvarlig.

Utenom dette gjelder rutiner for bruk av sensor ved Fakultet for realfag og teknologi, samt rutiner og reglement gjeldende for NMBU.

Normert arbeidsmengde:
Deltakelse på fysiske samlinger: 90 timer. Nettforelesninger ca 3 timer per uke i 13 uker: 40 timer. Eget arbeid med oppgaveregning, innleveringsoppgaver, etc: 320 timer. Totalt 450 timer. Om lag 28 timer per uke.
Opptakskrav:
Realfag
Overlapp:
5 studiepoeng mot MATH280.
Undervisningstid:
Fysiske samlinger i Ås 15 dager, totalt 90 timer. Forelesninger på nett 13 uker ca 3 timer, totalt 40 timer. Til sammen 130 timer.
Eksamensdetaljer: Langsgående vurdering: A - E / Ikke bestått