VET353 Dyrevelferd
Studiepoeng:9
Ansvarlig fakultet:Veterinærhøgskolen
Emneansvarlig:Andrew Michael Janczak
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Om dette emnet
Generell beskrivelse av tråden Dyrevelferd
Dyrevelferd går som en rød tråd gjennom studiet. I første til 4. studieår består emnet av 1 til 2 uker per studieår. Hvert studieår = en modul. I anvendt del integreres dyrevelferd med klinisk undervisning. Forsøksdyrlære er en egen modul.
Dette lærer du
OVERORDNEDE LÆRINGSUTBYTTEBESKRIVELSER
Kunnskapsmål
Etter endt undervisning i dyrevelferd skal studenten ha kunnskap om:
- Etikk, dyrevern, dyrevelferd, etologi og forsøksdyrlære
- Hvordan dyrevelferd vurderes i enkeltsituasjoner
- Sentrale dyreetiske perspektiver og konsekvenser for tolkning av dyrevelferd
- Utvalgte helsemessige, fysiologiske, kognitive, emosjonelle og atferdsmessige sider ved dyrevelferd
- Sentrale velferdsutfordringer, betydning av husdyrmiljøet inklusiv dyr-menneske relasjoner, avl, og sammenheng mellom miljø, helse, velferd og kvalitetssikring
Ferdighetsmål
Studentene skal kunne:
- utføre generelle undersøkelser og bruke teknikker som er vanlig ved bruk av dyr i forsøk
Generell kompetanse
Studentene skal kunne
- Forstå og kommuniser eksisterende perspektiver, metoder og tolkninger fra forskjellige kilder og arbeide selvstendig og profesjonelt ved diskusjon og med praktisk og teoretisk problemløsning
- Forstå og kommuniser relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
- Reflektere rundt veterinærenes roller og plikter
LÆRINGSMÅL SOM FORDELES OVER UNDERVISNINGSPERIODER
Kunnskapsmål
Etter endt undervisning i dyrevelferd skal studenten ha kunnskap om:
- Dyrevelferdsteori
- Forskjeller og likheter mellom dyreetikk, dyrevern og dyrevelferd
- Konsekvenser av ulike definisjoner på dyrevelferd for hvordan dyrevelferd vurderes i enkeltsituasjoner
- Etologiske begreper med relevans for dyrevelferd
- Utvalgte helsemessige, fysiologiske, kognitive, emosjonelle og atferdsmessige sider ved dyrevelferd
- Sentrale velferdsutfordringer hos produksjonsdyr, sports- og familiedyr, og forsøksdyr
- Dyr-menneske-relasjoner
- Generelle prinsipper, undersøkelser og teknikker som anvendes ved bruk av dyr i forsøk
Ferdighetsmål
Studentene skal kunne:
- Lese og forstå fagstoff relatert til dyrevelferd
- Vurder og tolke dyrevelferd på individ- og besetningsnivå og kjenne begrensningene ved slike tolkninger
- Delta i faglige og offentlige diskusjoner og debatter knyttet til dyrevelferd
- Utføre generelle undersøkelser og teknikker som anvendes ved bruk av dyr i forsøk
Generell kompetanse
Studentene skal kunne
- Forstå og kommuniser eksisterende perspektiver, metoder og tolkninger innenfor fagområdet dyrevelferd og arbeide selvstendig med problemløsning innen feltet
- Forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder
- Kjenne relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger knyttet til dyrevelferd
- Forstå og kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet dyrevelferd
- Fremstå som reflekterte i forhold til veterinærenes roller og plikter i dyrevernsaker
- Forholde seg til kompleksiteten i dyrevelferdsbegrepet
- Drøfte sammenhengen mellom etikk og dyrevelferd
- Fremstå som profesjonelle i fora der dyrevelferd diskuteres
- Forberedende lesing av pensumstoffet, selvstendig og organisert kollokvier og plenumsdiskusjoner, praktisk arbeid med forsøksdyr, samt noen foredrag og prøver.
- Se pensumliste. En lærer vil være tilgjengelig for spørsmål i deler av den organiserte undervisningstid.
Undervisningen tar utgangspunkt i at deltagerne har lest relevante kapitler fra fagbøkene nedenfor og utdelt undervisningsmateriale før hver undervisningstime. Prøvene sikter på å vurdere læringsutbytte som bør oppnås ved regelmessig arbeid med fagstoffet.
Hovedpensum:
Jensen, P. (Ed.), 2017. The Ethology of Domestic Animals An Introductory Text. CABI, Wallingford, UK. ISBN 9781786391650 (bør kjøpes)
Støttelitteratur:
Michael C. Appleby, I. Anna Olsson, Francisco Galindo, 2018. Animal Welfare. ISBN 9781786390202 (bør kjøpes)
Styringsgruppen for Dyrevelferd - forsknings- og kunnskapsbehov, 2005. Forskningsbehov innen dyrevelferd i Norge. Rapport fra Styringsgruppen. Norges forskningsråd, Oslo NO. ISBN elektronisk utgave (pdf) 82-12-02157-2. www.forskningsradet.no/publikasjoner. (kan lastes ned)
- Du må ha godkjent Canvas test for foregående moduler
For kull 21 og kull 22: Canvastest i slutten av hver modul (studieår). Denne vurderes som bestått/ikke bestått. Den kan tas så mange ganger man vil innenfor en tidsperiode. For å bestå må minst 80 % være riktig. Dersom studenter stryker eller er syke avtales nytt tidspunkt.
For kull 23: Muntlig gruppeeksamen i 5. semester med bestått/ikke bestått. Gjennomføres enten ved fysisk oppmøte eller digitalt.
- Modulansvarlig og ekstern sensor vil delta på muntlig gruppe-eksamen.
- Oppmøte kan være obligatorisk. Dette varsles ved beskrivelsen av undervisningsopplegget for timene i Canvasrommet. Timeedit angir totalrammer for organisert undervisning (obligatorisk og frivillig undervisning). Deltagelse ved obligatorisk undervisning registreres ved opprop. Fom kull 23 er Canvas test i slutten av hver modul (studieår) obligatorisk. Resultat angis som godkjent/ikke godkjent.
- Informasjon om dette finnes i TimeEdit - timeplan systemet.
- VET