PRAK202 Praksisbasert læring for landskapsplanleggere

Studiepoeng:15

Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn

Emneansvarlig:Anne Katrine Geelmuyden, Kristin Marie Berg

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk

Antall plasser:Hvert studieprogram kan fastsette et maksimalt antall studenter som kan gjennomføre emnet - etter behov.

Frekvens:Årlig i vår- og høst parallell. Det er mulig å starte opp i alle semestrene i tråd med godkjent arbeidsplan. Avslutningen av emnet vil da skje i påfølgende parallell.

Forventet arbeidsmengde:

Studenten står fritt til å utforme omfanget av emnet innenfor disse rammene:

5 stp. - 10 stp. - 15 stp. på M-LA og B-LING (125 - 250 - 375 timer)

Kontrakt må være signert for det antall studiepoeng som studenten tar.

Undervisnings- og vurderingsperiode:

Emnet har avsluttende evaluering i vår- og høst parallell. Praksisarbeidet gjennomføres i tid i henhold til arbeidsavtale med praksisvert.

Vurderingen skal skje i samme periode som praksisperioden avsluttes.

Om dette emnet

Emnet omfatter praksisbasert læring innenfor fagprofesjonene landskapsarkitektur og landskapsingeniør. Felles for disse fagene er at de foregår i en fysisk eller romlig stedskontekst. Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg relevant praksiserfaring utenfor ordinær studiehverdag og anvende teori i praksis ved å bruke refleksjon som verktøy for å utvikle ny forståelse gjennom å-lære-ved-å-gjøre og reflektere i tett kobling mellom teori og praksis. Læringen skal ta utgangspunkt i praksis og refleksjon der sentrale læringsaktiviteter for profesjonene skal inngå.

Emnet krever stor grad av eget initiativ fra studenten. Dette skjer gjennom å skaffe praksisplass, avtale arbeidstimer (5 - 10 eller 15 stp.) og arbeidsperiode, utarbeide arbeidsplan og utforme avtale med praksisverten/praksisbedriften og NMBU. Studenten bør rådføre seg med programrådslederen for det studiet som studenten går på, før igangsetting av disse aktivitetene. Arbeidsavtalen/kontrakten skal være undertegnet av den samme programrådslederen før emnet kan igangsettes.

- Min 70% praksisarbeid (87,5 timer) for 5 stp. Totalt utgjør 5 stp. 125 timer.

- Min 80% praksisarbeid (200 timer) for 10 stp. Totalt utgjør 10 stp. 250 timer.

- Min 90% praksisarbeid (337,5 timer) for 15 stp. Totalt utgjør 15 stp. 375 timer.

Emnet må kunne gjennomføres i løpet av en avgrenset periode som avtales med programrådsleder. Emnet må være avsluttet innen semesteret for skriving av bachelor/masteroppgave.

Det er et overordnet mål at det skal være en vekselvirkning mellom praktiske utøvelser og refleksjon omkring arbeidsoppgavene for utvikling av kunnskap.

I slutten av praksisperioden vil det vanligvis bli arrangert en felles refleksjonssamling/seminar der hver student må forberede og holde en presentasjon om arbeidsstedet og oppgavene som er utført der. Det er obligatorisk å delta på refleksjonssamlingen. Dette skal danne grunnlag for samtaler og diskusjon blant alle deltakerne om læring og utfordringer i praksisperioden. Det er programrådsleder som har ansvar for å innkalle til dette. Når dette blir gjennomført, er det pliktig oppmøte for studentene. Ved spesielle anledninger kan refleksjonssamling utgå, eller studenten er syk og forhindret fra å delta (legeattest kreves). Studenten må da levere en refleksjonsrapport i stedet for å delta på refleksjonssamlingen.

Emnet kan tas i augustblokk, høstparallell, januarblokk, vårparallell eller juniblokk, men oppmelding og vurdering i emnet kan kun skje i vårparallell eller høstparallell.

Dette lærer du

Kunnskap:

Du skal ha grunnleggende kunnskap om:

  • planlegging, forberedelse, gjennomføring og etterarbeid knyttet til relevante arbeidsoppgaver i din fagprofesjon.
  • faglig begrepsbruk og kunnskapsbehov som er nødvendig for å gjennomføre ulike oppgaver.
  • aktuelle prosedyrer ved arbeidsstedet og hvordan dets kvalitetssystemet fungerer.
  • etiske problemstillinger og gjeldende retningslinjer for helse, miljø og sikkerhet ved arbeidsstedet.

Ferdigheter:

Du skal ha grunnleggende ferdigheter i:

  • i egenorganisering gjennom å skaffe praksisplass, avtale arbeidsinnhold med arbeidsgiver og sørge for nødvendige formelle avklaringene før praksisperioden kan starte.
  • å sette opp timelister over utført arbeid.
  • vanlige arbeidsoperasjoner knyttet til fagområdet og i å takle utfordringer med å bli konfrontert med nye oppdrag.
  • å skrive logg over utført arbeid og bruke denne sammen med fagrelevant teori til å formulere og drøfte faglige problemstillinger knyttet til disse.

Generell kompetanse:

Du skal ha grunnleggende kompetanse i:

  • hva det innebærer å være en profesjonell fagperson innen ditt fagområde
  • praksisbasert læring
  • å arbeide selvstendig, delta i samarbeidsprosesser som team-medlem og bidra med problemløsning innen virksomheten.
  • å gjennomføre en systematisk og faglig begrunnet refleksjon over arbeidsoperasjoner og faglige oppdrag som du utfører.
  • å formidle nye innsikter som praksisoppdragene har gitt, og hvorfor.
  • Studenten skal ha oppnevnt en kontaktperson (mentor) på praksisstedet. Læringsaktivitetene vil foregå i samarbeid med praksissted og mentor, ev. kolleger ved praksisstedet, ved regelmessige logger, i refleksjonssamling med andre studenter og lærere i emnet. Flere personer på praksisstedet kan være involvert, men mentor har hovedansvaret for at studenten følges opp i bedriften. Mentor skal bekrefte studentens gjennomføring av avtalt arbeidsinnsats ved å underskrive studentens timelister ved arbeidsforholdets slutt.

    • I praksisperioden følger du arbeidsrytmen på det enkelte praksissted og tar del i den ordinære daglige driften for å bli kjent med arbeidsmiljøet og arbeidsoppgavene. Du kan få ansvar for å løse enkeltoppdrag i henhold til oppdragsgivers behov eller du vil få realistiske oppgaver som skal løses i team.
    • Emnet krever obligatoriske aktiviteter og/eller innleveringer.

    Omfang av ev. presentasjon og arbeidslogg skal fastsettes av aktuell programrådsleder ut fra det enkelte program og praksisperiodens omfang. Dette kan også variere noe fra år til år.

  • Canvas, veiledning av aktuell programrådsleder/lærer og mentor i virksomheten.
  • Det er ikke et fast pensum. Relevant litteratur kan kunngjøres på Canvas.
  • Emnet forbeholdes studenter på de aktuelle studieprogrammer som har fullført første høstsemester.
  • Mappevurdering. Bestått/Ikke bestått.

    Obligatoriske aktiviteter må være gjennomført.

    Eksterne sensorer for det enkelte program godkjenner emnets innhold og oppbygging og sensuropplegg.



    Mappevurdering Karakterregel: Bestått/ Ikke bestått
  • Ekstern sensor deltar i vurdering av selve opplegget for bedømmelse
  • Det skal skrives logg for hver arbeidsdag. Dette leveres på CANVAS ved emnets avslutning.

    Det skal leveres timelister som er stemplet/signert av bedriften. Dette leveres på CANVAS ved emnets avslutning.

    Studenten skal delta på refleksjonssamling og forberede en Power Point presentasjon til samlingen. Alternativt kan studenten levere en refleksjonsrapport. Dette må i så fall gjøres etter avtale med programrådsleder.

  • Det er mulig å gjennomføre et praksisopplegg med ulikt omfang: 5 - 10 eller 15 studiepoeng. Ta kontakt med din studieveileder for en oppstartssamtale om praksisperiode.
  • Refleksjonssamling etter gjennomført praksis.
  • B-LI, M-LA
  • Emnet kan bare tas én gang.
  • Studenten skal ha gjennomført første høstsemester ved ett av aktuelle studieprogrammer for emnet