PPPE302 Pedagogikk for naturbruk

Studiepoeng:30

Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi

Emneansvarlig:Anders Grydeland, Nina Storborg

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:Normert arbeidsmengde er 25 timer per studiepoeng. Arbeidet består av samlinger og arbeid med obligatoriske aktiviteter utenom samlinger.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i augustblokka. Emnet har undervisning/vurdering i augustblokka, høstparallellen, januarblokka, vårparallellen, og juniblokka.

Om dette emnet

Emnet er forankret i «Nasjonale retningslinjer for praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag trinn 8-13» med hovedvekt på skolen i samfunnet - ledelse av lærings- og utviklingsarbeid i et organisasjons- og samfunnsperspektiv. Studentene skal kunne videreutvikle sin undervisningskompetanse og yrkesfaglæreridentitet. Et sentralt område er å forbedre egen praksis og skolens virksomhet, og drive systematisk forsknings- og utviklingsarbeid i skole, i bedrift og på alternative læringsarenaer.

Sentralt i emnet er også å utvikle studentenes relasjonelle ferdigheter på en slik måte at de er i stand til å bygge et konstruktivt og inkluderende læringsmiljø og møte elever, lærlinger, foresatte og kolleger og andre aktører i fag- og yrkesopplæringen med faglighet og mellommenneskelig kompetanse. Emnet pedagogikk skal bidra til at studenten erfarer progresjon, helhet og sammenheng i studiet.

Etter fullført emne har studentene følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Dette lærer du

Kunnskap

Kandidaten:

  • har bred forståelse for skolens samfunnsmandat og det helhetlige opplæringsløpet fra ungdomstrinnet til endt fag- eller yrkesopplæring (8.-13. trinn)
  • kan se yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen i et historisk og kulturelt perspektiv
  • har bred og oppdatert kunnskap om differensiert opplæring på mangfoldige læringsarenaer
  • har kunnskap om læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
  • kjenner til barn og unges oppvekstmiljø, deres rettigheter, hjelpeapparat og lærerens handlingsplikt
  • har kjennskap til den teknologiske utviklingen i eget programområde, i arbeidslivet og samfunnet
  • har oppdaterte kunnskaper om samfunnets endringer og samfunnets behov for kompetanse i de ulike yrkene i eget utdanningsprogram
  • kjenner til nasjonal og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid relevant for lærerprofesjonen innenfor det yrkespedagogiske og yrkesfaglige området, og oppdatere sin kunnskap innenfor eget yrkesområde

Ferdigheter

Kandidaten:

  • Kan anvende sine pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske ferdigheter i tråd med samfunnets og arbeidslivets utviklings- og endringsbehov
  • Kan involvere lokalt arbeidsliv, samfunnsliv og kulturliv i opplæringen for å bidra til relevans og yrkesretting
  • Kan kommunisere, samhandle og bygge gode relasjoner med elever, foresatte, skolens ledelse og andre aktører i skole og arbeidsliv for å etablere gode læringsfellesskap
  • behersker bruk av faglitteratur og forholder seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende pedagogiske og didaktiske teorier knyttet til yrkesutøvelse som lærer på 8.-13. trinn
  • Kan anvende relevante lover og forskrifter i det daglige arbeidet som yrkesfaglærer
  • Kan legge til rette for likestilling, likeverd og en bærekraftig yrkesutdanning
  • Kan gjennomføre systematisk forsknings- og yrkesfaglig pedagogisk utviklingsarbeid knyttet til egen praksis med sikte på å forbedre den

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere samfunnstjenlig og yrkesrelevant opplæring, preget av demokratisk ledelse, elevmedvirkning, og tilpasset elevenes/lærlingenes kompetanse og yrkesvalg
  • kan reflektere over grunnleggende etiske verdier i yrkesopplæringen i skole, bedrift og andre læringsarenaer
  • kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov og reflektere over egen utvikling som yrkesfaglærer
  • kan bygge gode relasjoner til foresatte, være en god rollemodell i kommunikasjonen og samhandlingen med andre aktuelle samarbeidspartnere på ulike samfunnsarenaer
  • har endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte framtidens kompetansebehov i skole, arbeids- og samfunnsliv
  • kan kommunisere, samhandle og bygge gode relasjoner med elever, foresatte, skolens ledelse og andre aktører i skole og arbeidsliv
  • kan forholde seg kritisk til bruk av digitale verktøy i opplæringen
  • Introduksjoner til faglige analyser, diskusjoner og refleksjon over praksis og teori knyttet til opplæring i naturbruk. Arbeid i ulike grupper der studentene lærer av og veileder hverandre. Litteraturstudier og oppgaveskriving er sentrale arbeidsmåter. Forelesninger. Studentmedvirkning er viktig.
  • Studenten veiledes i de obligatoriske aktivitetene både av lærere og medstudenter.
  • Oversikt er tilgjengelig i Canvas ved emnets start.
  • Emnet er for alle som har undervisningskompetanse i programfag i naturbruk, og de som har en kombinasjon av foregående og realfag (naturfag, biologi, fysikk, geologi, kjemi, informatikk og/eller matematikk). Gode norskkunnskaper, muntlig og skriftlig, er påkrevd.
  • Samlet vurdering. Vurderingen består av en semesteroppgave som er et pedagogisk refleksjonsnotat som teller 40% og en muntlig eksamen som teller 60% av den samlede karakteren.

    Vurderingsuttrykk: A-F.

  • Ekstern sensor godkjenner vurderingsordningen knyttet til de obligatoriske aktivitetene, selve eksamensoppgaven og sensurerer begge eksamensdelene.
  • I. Et yrkespedagogisk utviklingsprosjekt som er gruppebasert.

    Vurdering: Godkjent /Ikke godkjent. Utfyllende informasjon gis i Canvas.

    II. Deltakelse i minimum 80% av undervisningen.

    Forutsetning for å gå opp til eksamen er at alle obligatoriske aktiviteter er godkjent.

  • Emnet består av seks samlinger over ett studieår, hver samling på 4 - 5 dager
  • PPU-Y, heltid og deltid

    PPU-kominasjon natubruk/realfag, heltid og deltid

  • Bokstavkarakterer
  • Tatt opp i PPU, med undervisningskompetanse i Programfag for naturbruk eller kombinasjon naturbruk og realfag.