PPPE300 Pedagogikk

Studiepoeng:30

Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi

Emneansvarlig:Gudrun Jonsdottir

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:Normert arbeidsmengde er 25 timer per studiepoeng. Arbeidet består av samlinger og arbeid med obligatoriske aktiviteter utenom samlinger.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i augustblokka. Emnet har undervisning/vurdering i augustblokka, høstparallellen, januarblokka, vårparallellen, juniblokka.

Om dette emnet

Pedagogikkfaget er et kunnskapsgrunnlag som skal bidra til at studentene utvikler en profesjonsidentitet som hviler på profesjonsetiske prinsipper slik at de kan bidra til utvikling av en mangfoldig og inkluderende opplæring.

Faget omfatter forskningsbaserte perspektiver på hvordan bidra til elevenes identitetsutvikling, danning og læring. Det skal bidra til at de fremtidige lærerne kan vurdere utdanningsspørsmål både profesjonelt og etisk. Med dette legges vekt på lærerens bidrag til elevers utvikling som individer, medmennesker og aktive deltakere i demokrati og samfunnsutvikling.. Pedagogikkfaget forholder seg til opplæringsloven, gjeldende læreplanverk for grunnopplæringen og samfunnets behov. Faget skal inspirere til utvikling og fornyelse av pedagogisk arbeid. Ved NMBU er pedagogikkfaget knyttet til lærerutdanningens visjon om utdanning for bærekraftig utvikling, med vekt på et flerstemmig læringsfellesskap.

Dette lærer du

Kunnskap

Kandidaten

  • har inngående kunnskap om til skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og utdanningshistorie
  • har kunnskap om læreplanforskning
  • har forskningsbasert kunnskap om den profesjonelle lærerrollen og om gjeldende lov- og planverk for profesjonsutøvelsen
  • har kunnskap om hvordan skolen som organisasjon kan legge til rette for profesjonell utvikling på individ- og systemnivå
  • har forskningsbasert kunnskap om sentrale dannings-, lærings-, utviklings- og motivasjonsteoretiske perspektiver
  • har kunnskap om sammenhenger mellom individuelle, sosiale og kulturelle faktorer i et mangfoldig læringsfellesskap
  • har inngående kunnskap om sammenhengen mellom klasseledelse, undervisning og et inkluderende læringsfellesskap
  • har kjennskap til samiske utdanningshistorie, samiske barns og unges rett til opplæring i og på samisk, samt forhold og statusen urfolk har nasjonalt og internasjonalt,
  • har kunnskap om vanskelige livssituasjoner som barn og unge kan oppleve, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn og unge, om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv de rettigheter de har, samt aktuelle hjelpeinstanser

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan analysere og drøfte innhold samt utfordringer i skolepolitiske dokumenter ved hjelp av faglitteratur som utgangspunkt i egen profesjonsutøvelse
  • kan analysere og drøfte forskningsbaserte arbeidsmetoder i differensiert og tilpasset opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk
  • kan identifisere og analysere problemstillinger som gjelder skolens danningsoppdrag i et demokratisk samfunn
  • kan identifisere og analysere problemstillinger som gjelder forholdet mellom ordinær og spesialundervisning.
  • kan identifisere og analysere problemstillinger som gjelder utdanning for bærekraftig fremtid i et flerstemmig læringsfellesskap
  • kan, ved hjelp av faglitteratur, analysere og begrunne egen evne til å veilede og gi læringsfremmende tilbakemeldinger
  • kan, ved hjelp av faglitteratur, analysere og begrunne egen evne til å kommunisere og samarbeide med elever, kolleger, foresatte og instanser som støtter skolen
  • kan, reflektere over egen profesjonsfaglige planlegging og deltakelse i pedagogisk utviklingsarbeid

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan orientere seg i faglitteratur, reise relevante spørsmål, utforske disse kritisk og utvikle sin egen profesjonelle praksis
  • kan videreutvikle egen kompetanse og bidra til et lærende profesjonsfellesskap
  • kan reise relevante kritiske spørsmål til informasjonskilder og eksisterende teorier
  • kan opptre, reflektere over og analysere profesjonelt, faglige, profesjonsetiske, forskningsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger
  • kan bidra til gode psykososiale læringsmiljø samt forebygge mobbing og utføre aktivitetsplikten.
  • Introduksjoner til faglige analyser, diskusjoner og refleksjon over praksis og teori. Arbeid i ulike grupper der studentene lærer av og veileder hverandre. Litteraturstudier og oppgaveskriving er sentrale arbeidsmåter. Studentmedvirkning er viktig.
  • Studenten veiledes i de obligatoriske aktivitetene både av lærere og medstudenter.
  • Oversikt er tilgjengelig i Canvas ved emnets start.
  • Emnet er for alle som har undervisningskompetanse i realfag (naturfag, biologi, fysikk, geologi, kjemi, informatikk og/eller matematikk). Gode norskkunnskaper, muntlig og skriftlig, er påkrevd.
  • Samlet vurdering. Vurderingen består av en individuell oppgave som er et pedagogisk refleksjonsnotat som teller 40% og en muntlig eksamen som teller 60% av den samlede karakteren.

    Vurderingsuttrykk: A-F.

  • Ekstern sensor godkjenner vurderingsordningen knyttet til de obligatoriske aktivitetene, selve eksamensoppgaven og sensurerer begge eksamensdelene.
  • I. Et pedagogisk utviklingsprosjekt som er gruppebasert.

    Vurdering: Godkjent /Ikke godkjent

    Utfyllende informasjon gis i Canvas.

    Forutsetninger for å gå opp til eksamen er at alle obligatoriske aktiviteter er godkjent.

    II. Deltakelse i minimum 80% av undervisningen.

  • Emnet består av seks samlinger over ett studieår.
  • PPU-HEL, PPU-DEL
  • Bokstavkarakterer
  • Realfag