PPDA400A Diskursanalyse av skolefagenes praksiser
English course information
Søk etter andre emner
Velg annet år
Viser emneinfo for studieåret 2014 - 2015.
Emneansvarlige: Erik Knain
Studiepoeng: 5
Ansvarlig fakultet: Institutt for matematiske realfag og teknologi
Frekvens: Annet, ved behov.
Undervises på språk: EN, NO
(NO=norsk, EN=Engelsk)
(NO=norsk, EN=Engelsk)
Begrensning antall plasser:
15
Undervises i periode:
Emnet starter i høstparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen, januarblokka, vårparallellen.
Første gang: Studieår 2012-2013
Siste gang: 2015V
Fortrinnsrett: Studenter tilknyttet forskerskolen Nated.
Undervises hvor?:
Emnets innhold:
Kurset vil bygge på både pragmatiske og sosialsemitiske perspektiver i analyse av både ansikt-til-ansikt interaksjon i klasserommet (læring som endring i diskurs) og på verdier og normer som virker styrende i utdanningsdiskursr. Interaksjon mellom personlige, mellompersonlige og institutsjonelle rammer og nivåer av analyse vil bli trukket inn i kurset.
Læringsutbytte:
Deltakerne skal få innsikt på avansert nivå i sentrale begreper og teori om diskursanalyse fortrinnsvis gjennom metoder basert på pragmatisk og sosialsemiotisk språkteori. Studentene skal få øvelse i å anvende sentrale begreper og teori på data i egne PhD prosjekter. De skal kunne vurdere hensiksmessigheten av diskursanalyse i forskning og delta i diskusjoner i det utdanningsvitenskapelige forskningsfeltet knyttet til diskursanalyse.
Læringsaktiviteter:
Seminar med forelesninger og workshop (2 dager), framlegg og tilbakemelding på utkast til paper (1 dag).
Læringsstøtte:
Wiki blir opprettet for kurset
Pensum:
Foreløpig Pensumliste:
Byhring, A. K., Knain, E. (in progress) Purpose, multiple voices and textual resources for handling complexity.
van Dijk, T. A. (2009). Critical Discourse Studies: A Sociocognitive Approach. In R. Wodak & M. Meyer (Eds.),
Garrison, J. (2001). An introduction to Dewey¿s theory of functional ¿trans-action¿: An alternative paradigm for Activity theory
Jewitt, C., Kress, G., Ogborn, J., Tsatsarelis, C. (2001) Exploring Learning Through Visual, Actional and Linguistic Communication: the multimodal environment of a science classroom.
Knain, E. (2001). Ideologies in school science textbooks.
Knain, E. (2005). Identity & genre literacy in high-school students' experimental reports.
Lundqvist, E., Almqvist, J. & Östman, L. (2009). Epistemological norms and companion meanings in science classroom communication.
Lemke, J. L. (2012). Analyzing Verbal Data: Principles, Methods, and Problems. In B. J. Fraser, K. Tobin & C. J. McRobbie (Eds.),
Martin, J. R., & Rose, D. (2007).
Miller, C. R. (1994). Genre as Social Action. In A. Freedman & P. Medway (Eds.),
Quennerstedt, Mikael (2008). Pragmatisk diskursanalys av praktiknära texter.
Wickman, P.-O. & Östman, L. (2002b). Learning as discourse change: a sociocultural mechanism,
Wodak, R., & Meyer, M. (2009). Critical Discourse Analysis: History, Agenda, Theory and Methodology. In R. Wodak & M. Meyer (Eds.),
Öhman, J. & Östman, L. (2007). Continuity and change in moral-meaning making: A transactional approach.
Östman, L. & Almqvist J.(2010): What do values and norms have to do with Scientific literacy. In Linder, C; Östman, L; Roberts, D.A.; Wickman, P-O; Erickson, G. & MacKinnon, A (Eds.),
Forutsatte forkunnskaper:
Generell kjennskap til kvalitativ forskningsmetode på masternivå
Obligatorisk aktivitet:
Deltakelse på 3 seminardager
Vurderingsordning:
Paper maks 5000 ord hvor studenter bruker metoder på data i eget PhD prosjekt
Sensor:
Ekstern sensor
Merknader:
Kurset gis ikke ved færre enn fem meldte studenter.
Normert arbeidsmengde:
150 t
Opptakskrav:
GSK
Overlapp:
Med innlevert paper teller kurset som 5 stp. (PPD400A) Uten innlevert paper teller kurset som 2 stp. (PPD400B)
Undervisningstid:
20 timer
Eksamensdetaljer: :