MUA300 Urbant landbruk - Transfaglig samhandlingsgrupper (TSG)
Studiepoeng:15
Ansvarlig fakultet:Fakultet for biovitenskap
Emneansvarlig:Trine Hvoslef-Eide, Aasmund Bunkholt
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Engelsk, norsk
Antall plasser:30
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:375 timer
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i augustblokken, og har undervisning/vurdering i augustblokken og høstparallellen.
Om dette emnet
Emnet skal gi studentene innsikt i, og forståelse for, hvilken rolle urbant landbruk kan spille i forhold til bærekraftig byutvikling i vid forstand - både sosialt, miljømessig og økonomisk. Urbant landbruk omfatter i denne sammenheng alt fra det profesjonelle og industrielle, nabolagshager til dyrking i balkongkasser og minidrivhus i vinduskarmen. Emnet er casebasert og aktuelle problemstillinger vil endres fra år til år.
Emnet er basert på arbeid i tverrfaglige grupper, som også vil samarbeide med aktører utenfor universitetet, og dermed etablere og utvikle transfaglige grupper. Disse gruppene skal i fellesskap definere, konkretisere og løse konkrete oppgaver/prosjekter innen urbant landbruk
Emnets innhold vil omfatte tre integrerte prosesser: prosjektarbeid innen urbant landbruk, gruppeprosesser/samarbeid, gjennom bruk/utvikling av «verktøykasse». Prosjektarbeidet vil omfatte etablering og utvikling av konkrete prosjekter for urbant landbruk i ulike sammenhenger. Prosessarbeid/samarbeid vil omfatte refleksjon og læring knyttet til hvordan man arbeider i team og hvilke forutsetninger og utfordringer som er knyttet til dette. Bruk/utvikling av «verktøykasse» vil omfatte introduksjon til ulike «verktøy» som kan være relevante i forhold til ulike typer oppgaver. Det vil også være aktuelt å se på tilpassing og videreutvikling av ulike «verktøy».
Dette lærer du
Kunnskaper:
- Studenten skal kunne gjøre rede for hvilke fagområder som inngår i begrepet «Urbant landbruk» og sirkulær økonomi og kunne analysere samhandlingen mellom fagområdene i ethvert prosjekt.
- Studenten skal kunne gjøre rede for grunnleggende gruppeteori og forutsetninger for godt samarbeid på tvers av fag, og med eksterne aktører
- Studenten vil være bevisst hvordan egne og andres handlingsmønstre påvirker samhandling
- Studenten har tilegnet seg begreper fra andre fagfelt enn sitt eget
Ferdigheter:
- Studenten kan anvende sin fagkompetanse og samhandle og kommunisere med andre fagdisipliner/fagfelt/eksterne aktører og bruke deres faguttrykk på riktig måte
- Studenten kan reflektere over sitt samarbeid, og analysere hvordan gruppa kommuniserer, planlegger, beslutter, løser oppgaver, håndterer uenigheter og forholder seg til faglige, sosiale og personlige utfordringer
- Studenten evner å sette felles mål for å komme fram til felles løsning på oppgaver
- Studenten kan bruke egnet verktøy til å løse oppgavene
- Studenten kan presentere oppgavene underveis og diskutere med oppdragsgivere (caser)
Generell kompetanse:
- Studenten kan samarbeide med andre fagdisipliner enn sitt eget fagfelt
- Studenten vil ha blitt bevisst hva egen kompetanse kan tilføre i en tverrfaglig gruppe og i samhandling med eksterne aktører
- Studenten kan løse komplekse problemstillinger i tverrfaglige grupper, som eget fagfelt ikke ville kunne løse på egen hånd
- Studenten kan bruke prosjektledelsesverktøy og lede prosjekter
- Studenten kan lage muntlige og skriftlige presentasjoner av oppgavene
- Studenten kan gi konstruktive tilbakemeldinger til det enkelte teammedlem, og til teamet som helhet, og reflektere over tilbakemeldinger fra gruppa
- Studentene vil plasseres i tverrfaglige grupper for å sikre mest mulig spredning av kompetanse
- Læringen vil i stor grad baseres på arbeid i grupper og koblet mot konkrete prosjekter/oppgaver utenfor universitetet, i offentlig eller privat regi
- Selvrefleksjon og refleksjon i grupper er sentrale arbeidsmåter i emnet
- Oppgavene vil presenteres av ekstern aktør (offentlig eller privat) og utvikles videre av studentgruppene i samhandling med «oppdragsgiver»
- Arbeidet vil baseres på besøk på konkrete lokasjoner/presentasjon av «case», hvor oppdragsgiver ønsker å få løst en beskrevet utfordring (oppgaven).
- Gjennomgang og diskusjon av relevant informasjon, prosjektrapporter, litteratur og forskningsartikler
- Faglærere og eksterne aktører vil være mentorer og bidra med kjerneforelesninger og invitere gjesteforelesere etter behov
- Utvalgte forelesninger
- Gruppearbeid med og uten mentor
- Samhandling med «oppdragsgiver»
- Studentdrevne seminarer med eller uten mentorer
- Ekskursjon(er)
- Canvas
- Innholdet i forelesninger
- Utdelte notater og publikasjoner, samt fagstoff studentene selv finner fram til for å løse oppgaven
- Alt du kan finne som er relevant og kvalitetssikret (anvend kildekritikk)
- Bachelorgrad
- Bachelorgrad eller høyere
- Interesse og motivasjon for fagområdet
- Motivasjonsbrev må sendes samtidig med søknaden for emnet
- Skriftlig innlevering som gruppearbeid og presentasjon i plenum - der hele studentgruppen deltar
- Mappeevaluering med muntlige og skriftlige tilbakemeldinger
- Emnet evalueres med bestått/ikke bestått der hele gruppen får samme vurdering
Mappevurdering Karakterregel: Bestått/ Ikke bestått- Sensor vil bli trukket inn i evalueringen.
- Obligatorisk oppmøte og deltakelse i transfaglige grupper, noe som innebærer: Utarbeidelse av samarbeidsavtale i studentgruppen i løpet av de to første dagene og Innleveringer og muntlige presentasjoner - det er en forutsetning at hele studentgruppen deltar
- Melde fra til ansvarlig lærer og egen gruppe ved fravær
- Hvis du ønsker å ta emnet (og ikke går på M-UA), så må et motivasjonsbrev sendes til emneansvarlig samtidig med undervisningsoppmeldingen i studentweb. Vi plukker ut studentene på bakgrunn av dette.
- Augustblokk - hver dag fra 8-16 i tre uker. To arbeidsøkter morgen (forelesninger) og ettermiddag (gruppearbeid)
- Høstsemester - en hel dag - To arbeidsøkter morgen (forelesninger) og ettermiddag (gruppearbeid) - og en halv dag i uken hele semesteret
- Studenter på master i Urbant landbruk
- For øvrig tas opp andre studenter etter vurdering av motivasjonsbrev (motivasjonsbrev er obligatorisk)
- Emnet er åpent for alle studieprogram ved NMBU
- Master i urbant landbruk har fortrinnsrett - andre vil bli vurdert på bakgrunn av eget motivasjonsbrev (sendes til emneansvarlige)