LAA116 Introduksjon i landskapsarkitektur II

Studiepoeng:15

Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn

Emneansvarlig:Ellen Merete Husaas

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk

Antall plasser:40

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:375 timer

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i vårparallellen. Emnet har undervisning og vurdering i vårparallellen.

Om dette emnet

Innføring i bylandskap, bystruktur, byrom. Innføring i ideutvikling, designprosess og prosjektering. Analysemetoder, tolking av referanseanlegg og litteraturstudier. Tegning og modellarbeid. Forelesninger om byhistorie, arkitektur- og bygningshistorie og bylandskap, bl.a. tilknyttet forelesnings- og seminarrekke felles med APL103.

Tematiske øvelser (kortoppgaver) i gruppe og individuelt. Øvelser knyttet til litteraturstudier og litteratursøk. Øvelser og oppgaver i form, tegning og terrengforming. 103. Analysemetoder, konsept- og prosjektpresentasjoner. Oppgaver i grupper og individuelt.

Dette lærer du

Kunnskap: Studentene skal ha grunnleggende kunnskap om landskapsarkitektoniske, arkitektoniske og byplanleggingsrelaterte problemstillinger. Studentene skal ha grunnleggende kunnskap om bylandskapets struktur og form, metoder for analyse av bylandskapet og kunnskap om design- og prosjekteringsmetodikk.

Ferdighet: Emnet legger spesiell vekt på innøving av prosjektering som faglig metode.

Studentene skal ha grunnleggende ferdigheter i : - å gjennomføre bylandskapsanalyser og prosjektutvikling av byrom i ulik kontekst. - DAK- og bilderedigering. - i tegning og formgiving gjennom utvikling av byrom med fokus på romlig forståelse og konseptutvikling - kartbruk og terrengforming samt fagterminologi.

Kompetanse: Studentene skal ha grunnleggende kompetanse i å: - styre eget læringsarbeid ved å utvikle faglig baserte spørsmål herunder kunne kritisk reflektere over teorier, metoder og fagtradisjoner innenfor landskapsarkitekturen. - reflektere over eget arbeid

  • Forelesninger, gruppearbeid, individuelt arbeid, gruppevis- og individuell veiledning. Opponent til medstudenter.
  • Studioundervisning, veiledning på tegnesal og informasjon mm på Canvas
  • Kurslitteratur:

    Marlene Hauxner: Verksanalyse (2005). (Tegning og læsning; Videnskap og kunst; Teori og metode)

    Gordon Cullen: The concise Townscape (1961):

    Kevin Lynch The Image of the City (1960)

    KMD: Byrom en idehåndbok. Hvordan utvikle byromsnettverk i byer og tettsteder ( 2016)

    Jane Jacobs: The Death and Life of Great American Cities (1961)

    Helle Juul (red): Byens rum 2 - det kendte i det fremmede (2009)

    Malene Hauxner: Med himlen som loft (2003)

    Jan Gehl: Byer for mennesker (2010)

    Mohsen Mostafavi (red) Ecological urbanism (2011/2016)

    mm.

    Se ellers kursplan ved oppstart av emnet.

  • LAA115
  • En avsluttende prosjektteringsoppgave.
  • Ekstrern sensor deltar med kritikk og sensurering av individuell prosjekteringsoppgave.
  • Innlevering og godkjenning av alle øvelser og oppgaver ( 1-5 moduler)

    Tilstedeværelse på alle gjennomganger underveis og på sluttgjennomgangen.

    Befaring til oppgavestedet er obligatorisk. Kostnader til transport dekkes av studenten.

  • Med forbehold om mindre avvik fra emnebeskrivelsen. Emnet knyttes til forelesnings og seminarrekke i APL 103 .

    Ved gjentak av emnet må emnet tas på nytt i sin helhet.

  • Strukturert undervisning ca 200 timer: Forelesninger, befaringer, gjennomganger. I tillegg kommer veiledning individuelt og i grupper, ca 3 timer pr student. Endringer i dette må påregnes.
  • M-LA 1. trinn.
  • Bestått/ Ikke bestått
  • GSK