Course code INN350

INN350 Digitalisering og digitale forretningsmodeller

Emnet kan ha endringer på grunn av koronarestriksjoner. Se Canvas og StudentWeb for info.

English course information

Søk etter andre emner

Viser emneinfo for studieåret 2018 - 2019.

Emneansvarlige: Joachim Scholderer
Medvirkende: Nils Sanne
Studiepoeng: 10
Ansvarlig fakultet: Handelshøyskolen
Frekvens: Årlig
Undervises på språk: EN, NO
(NO=norsk, EN=Engelsk)
Undervises i periode:
Emnet starter i høstparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen.
Første gang: Studieår 2017-2018
Emnets innhold:

Digitalisering er den sterkeste kraft i nåtidens forretningsmiljø. Digitalisering har to ansikter: et synlig ansikt som "digital-fødte" forretningsmodeller som er så lean og agil at de kan forstyrre hele bransjer. Også et mindre synlig ansikt som digital transformasjon: strømlinering, standardisering og automatisering av forretningsprosesser i eksisterende bedrifter, ofte ledsaget av omstrukturering og nedbemanning av organisasjonen. Kurset skal gi deltakerne kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanser for å utvikle digitale forretningsmodeller og styre digitale transformasjonsprosjekter. Kurset vil bestå av seks deler:

  • Prinsipper for vellykket digitalisering,
  • Digitale forretningsmodeller: plattformer, økosystemer og API-økonomien,
  • Analyse av forretningsprosesser og digitaliseringsmuligheter,
  • Planlegging og implementering av digitale transformasjonsprosjekter,
  • Risikovurdering og riskostyring i digitaliseringsprosjekter,
  • Digitalt lederskap.

Praktisk arbeid med virkelige case er en viktig del av kurset. Deltakerne vil jobbe i grupper på tre casekonkurranser, organisert i samarbeid med store internasjonale bedrifter:

  • Casekonkurranse 1: en "digital-født" forretningsmodell,
  • Casekonkurranse 2: overgang til en digital plattform,
  • Casekonkurranse 3: styring av digitale turnaround-prosesser.
Læringsutbytte:

Kunnskaper:

  • Forstå hvilke teknologiske og ledelsesevner kreves i moderne digitaliserte virksomheter,
  • Ha kunnskap om rammeverker for prosessledelse (Agil, Lean, Six Sigma),
  • Kjenn byggeblokkene i digitale forretningsmodeller og deres gjensidig avhengighet,
  • Forstå strategiske fordele og ulemper ved plattform- og økosystemmodeller,
  • Kjenn viktige suksessfaktorer for digitale transformasjonsprosjekter.

Ferdigheter:

  • Vet hvordan du følger markedstrender og identifiserer endringer i kundenes behov som gir muligheter for digitale produkter eller tjenester,
  • Kunne bruke verktøykasse for digitale forretningsmodeller (LEANSTACK),
  • Vet hvordan du måler og benchmarker digitale evner og digitalt lederskap i en organisasjon,
  • Kunne planlegge, lede og implementere digitaliseringsprosjekter i etablerte bedrifter og nye forretninger,
  • Kunne definere KPIer, konseptualisere rapporteringssystemer og bruke dem i operasjonell og strategisk styring av en digital virksomhet,
  • Kunne analysere forretningsprosesser og identifisere potensialer for effektivisering og automatisering,
  • Kunne analysere og håndtere risiko i digitale transformasjonsprosjekter.

Generell kompetanse:

  • Kunne planlegge, implementere, overvåke og evaluere prosjekter,
  • Kunne vurdere bærekraftigheten av forskjellige digitale forretningsmodeller og gjøre rasjonelle valg mellom dem,
  • Forstå gjensidig avhengighet mellom sosiale og tekniske systemer i en organisasjon,
  • Kunne arbeide i tverrfunksjonelle prosjektstrukturer,
  • Forstå og håndtere etiske og regulatoriske problemer i digitale forretningskontekster.
Læringsaktiviteter:

Forelesninger, workshops under veiledning, flipped-classroom-aktiviteter, oppgaver og selvstendig gruppearbeid relatert til casekonkurransene.

Canvas

Pensum:

Maurya, A. (2012). Running lean (2nd Ed.). Sebastopol, CA: O¿Reilly.

Valacich, J. S., & George, J. F. (2015). Modern systems analysis and design (8th Ed.). London: Pearson.

Westerman, G., Bonnet, D., & McAffee, A. (2014). Leading digital: Turning technology into business transformation. Boston, MA: Harvard Business School Publishing.

I tillegg vil pensum inkludere et utvalg av journalartikler og casestudier. Verktøyorienterte deler av kurset vil bli støttet av online tutorials. Detaljer vil bli annonsert på Canvas i begynnelsen av semesteret.

Obligatorisk aktivitet:
-
Vurderingsordning:
Tre prosjektoppgaver (vekt: 33% hver), utført i grupper på fire deltakere, relatert til casekonkurransene. Ingen kontinuasjonseksamen blir arrangert i dette faget.
Sensor:
Normert arbeidsmengde:
300 timer.
Opptakskrav:
Bachelor eller tilsvarende
Undervisningstid:
Forelesninger: 36 timer. Case workshops og veiledning: 20 timer.
Eksamensdetaljer: Langsgående vurdering: A - E / Ikke bestått