INN350 Digitalisering og digitale forretningsmodeller
English course information
Søk etter andre emner
Velg annet år
Viser emneinfo for studieåret 2017 - 2018.
Emneansvarlige: Joachim Scholderer
Medvirkende: Nils Sanne
Studiepoeng: 10
Ansvarlig fakultet: Handelshøyskolen
Frekvens: Årlig
Undervises på språk: NO
(NO=norsk, EN=Engelsk)
(NO=norsk, EN=Engelsk)
Undervises i periode:
Emnet starter i høstparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen.
Første gang: Studieår 2017-2018
Undervises hvor?: Campus Ås
Emnets innhold:
Digitalisering er den sterkeste kraft i nutidens forretningsmiljø. Digitalisering har to ansikter: et synlig ansigt som "digital-fødte" forretningsmodeller som er så lean og agil at de kan forstyrre hele bransjer. Også et mindre synlig ansikt som digital transformasjon: strømlinering, standardisering og automatisering av forretningsprosesser i eksisterende bedrifter, ofte ledsaget av omstrukturering og nedbemanning av organisasjonen. Kurset skal gi deltakerne kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanser for å utvikle digitale forretningsmodeller og styre digitale transformasjonsprosjekter. Kurset vil bestå av seks deler:
- Prinsipper for vellykket digitalisering,
- Digitale forretningsmodeller: plattformer, økosystemer og API-økonomien,
- Analyse av forretningsprosesser og digitaliseringsmuligheter,
- Planlegging og implementering av digitale transformasjonsprosjekter,
- Risikovurdering og riskostyring i digitaliseringsprosjekter,
- Digitalt lederskap.
Praktisk arbeid med virkelige case er en viktig del av kurset. Deltakerne vil jobbe i grupper på tre casekonkurranser, organisert i samarbeid med store internasjonale bedrifter:
- Casekonkurranse 1: en "digital-født" forretningsmodell,
- Casekonkurranse 2: overgang til en digital plattform,
- Casekonkurranse 3: styring av digitale turnaround-prosesser.
Læringsutbytte:
- Forstå hvilke teknologiske og ledelsesevner kreves i moderne digitaliserte virksomheter,
- Ha kunnskap om rammeverker for prosessledelse (Agil, Lean, Six Sigma),
- Kjenn byggeblokkene i digitale forretningsmodeller og deres gjensidig avhengighet,
- Forstå strategiske fordele og ulemper ved plattform- og økosystemmodeller,
- Kjenn viktige suksessfaktorer for digitale transformasjonsprosjekter.
- Vet hvordan du følger markedstrender og identifiserer endringer i kundenes behov som gir muligheter for digitale produkter eller tjenester,
- Kunne bruke verktøykasse for digitale forretningsmodeller (LEANSTACK),
- Vet hvordan du måler og benchmarker digitale evner og digitalt lederskap i en organisasjon,
- Kunne planlegge, lede og implementere digitaliseringsprosjekter i etablerte bedrifter og nye forretninger,
- Kunne definere KPIer, konseptualisere rapporteringssystemer og bruke dem i operasjonell og strategisk styring av en digital virksomhet,
- Kunne analysere forretningsprosesser og identifisere potensialer for effektivisering og automatisering,
- Kunne analysere og håndtere risiko i digitale transformasjonsprosjekter.
- Kunne planlegge, implementere, overvåke og evaluere prosjekter,
- Kunne vurdere bærekraftigheten av forskjellige digitale forretningsmodeller og gjøre rasjonelle valg mellom dem,
- Forstå gjensidig avhengighet mellom sosiale og tekniske systemer i en organisasjon,
- Kunne arbeide i tverrfunksjonelle prosjektstrukturer,
- Forstå og håndtere etiske og regulatoriske problemer i digitale forretningskontekster.
Læringsaktiviteter:
Forelesninger, workshops under veiledning, flipped-classroom-aktiviteter, oppgaver og selvstendig gruppearbeid relatert til casekonkurransene.
Canvas
Pensum:
Maurya, A. (2012).
Valacich, J. S., & George, J. F. (2015).
Westerman, G., Bonnet, D., & McAffee, A. (2014).
I tillegg vil pensum inkludere et utvalg av journalartikler og casestudier. Verktøyorienterte deler av kurset vil bli støttet av online tutorials. Detaljer vil bli annonsert på Canvas i begynnelsen av semesteret.
Obligatorisk aktivitet:
-
Vurderingsordning:
Tre prosjektoppgaver (vekt: 33% hver), utført i grupper på fire deltakere, relatert til casekonkurransene. Ingen kontinuasjonseksamen blir arrangert i dette faget.
Sensor:
Normert arbeidsmengde:
300 timer.
Opptakskrav:
Bachelor eller tilsvarende.
Dette emnet er forbeholdt studenter på 2-årig eller 5-årig masterprogrammer.
Undervisningstid:
Forelesninger: 36 timer. Case workshops og veiledning: 20 timer.
Eksamensdetaljer: Langsgående vurdering: A - E / Ikke bestått