INF200 Videregående programmering
English course information
Søk etter andre emner
Velg annet år
Viser emneinfo for studieåret 2017 - 2018.
Emneansvarlige: Hans Ekkehard Plesser
Studiepoeng: 10
Ansvarlig fakultet: Fakultet for realfag og teknologi
Frekvens: Årlig
Undervises på språk: EN
(NO=norsk, EN=Engelsk)
(NO=norsk, EN=Engelsk)
Begrensning antall plasser:
50
Undervises i periode:
Emnet starter i høstparallellen. Emnet har undervisning i høstparallellen og undervisning og vurdering i januarblokken.
Første gang: Studieår 2010-2011
Fortrinnsrett: <p>Dette emnet har plassbegrensning. Opptak til emnet gis etter gitte kriterier og du vil få beskjed når opptaket er kjørt.</p><p>Rangeringskriterier: </p><list listType="numbered"><listItem>studenter på Master i Data Science</listItem><listItem>studenter på lektorprogrammet med emnegruppe informatikk, på master i geomatikk med studieretning GIS, på bachelor i geomatikk med studieretning GIS og <br/>på bachelor i bioteknologi med studieretning bioinformatikk</listItem><listItem>studenter opptatt på et av RealTeks øvrige studieprogrammer</listItem><listItem>andre studenter</listItem></list><p>Dersom det ikke er nok plasser til å ta opp alle studenter, vil studentene i gis adgang etter gruppenes prioritet og deretter etter studieprogression.</p>
Undervises hvor?: Campus Ås
Emnets innhold:
- Programmeringsverktøy: Utviklingsomgivelse, versjonskontroll
- Repetisjon av grunnleggende programmering i Python
- Objektorientert programmering i Python
- Vitenskapelig databehandling i Python
- Testbasert programmering og testrammeverk, dokumentasjonsverktøy
- Debugging og profilering
- Effektivisering med Cython
- Programmeringsprosjekt
Læringsutbytte:
Etter gjennomført emne kan du:
- utvikle programmer basert på prosedural og objektorientert programmering
- lese og forstå programmer på tilsvarende kompleksitetsnivå
- analysere problemstillinger og implementere algoritmer til deres løsning
- benytte funksjonalitet levert av standardbiblioteker
- lokalisere feil i programmer
- optimere programytelse
- benytte programmeringsverktøy som debugger, profiler, testrammeverk, dokumentasjonsverktøy og versjonshåndtering.
Du kan vurdere hensiktsmessighet av komplekse programmer og kan kvalitetssikre disse og vil ha utviklet innsyn i programmererens ansvar for korrekt og pålitelig funksjon av egne programmer, kvalitetssikring, og dokumentasjon.
Læringsaktiviteter:
I høstparallellen får du kunnskap om mer avanserte programmeringsteknikker gjennom forelesninger og utvikler dine ferdigheter i øvinger på datasal, der du arbeidere med kortere programmeringsoppgaver. Gjensidig kodegjennomgang ved hjelp av moderne samarbeidsverktøy er en viktig del av læringen. Din aktive deltakelse er sentralt for vellykket læring i emnet.
Selvstudium: For å oppnå gode programmeringsferdigheter må deltakerne aktivt innøve de programmeringskonsepter og teknikker som behandles i emnet, dvs du som student i INF200 må skrive og forbedre mindre programmer på egen hånd gjennom hele høstparallelen.
Prosjektoppgave i januarblokk: I januarblokk gjennomfører du en prosjektoppgave sammen med en annen student. Gjennom prosjektoppgaven lærer du å gjennomføre et større programmeringsprosjekt. Prosjektet vil dekke de fleste teknikkene dekket av emnet, og teknikkene innøves ytterlige ved å ta dem i bruk i prosjektet. Tilnærmingen til oppgaven, løsningsalternativer og oppstående problemer drøftes i plenum.
Læringsstøtte:
Online diskusjonsforum, orakeltjeneste i datasal, veiledning underprosjektarbeid.
Pensum:
Vil bli kunngjort før kursstart.
Forutsatte forkunnskaper:
INF120 eller INF121 eller tilsvarende programmeringskompetanse: Du kan selvstendig løse øvingsoppgaver fra f eks Langtangen, A Primer on Scientific Programming with Python, kap 1-6, 8. Har du programmeringskompetanse i andre programmeringsspråk, må du påregne ekstraarbeid for å komme deg inn i Python.
Obligatorisk aktivitet:
Du må få godkjent obligatoriske programmeringsoppgaver i høstparallelen for å kunne begynne med prosjektoppgaven i januarblokk. Detaljer kunngjøres ved kursstart.
Vurderingsordning:
Langsgående vurdering av prosjektoppgaven. A-F.
Vurderingen består av to deler:
- Individuell presentasjon av oppgaven (0-30 poeng).
- Innlevert kildekode med dokumentasjon (0-70 poeng).
Dersom to studenter samarbeider om prosjektet, gis en felles vurdering for del 2, mens det gis en individuell vurdering for del 1. Karakteren i emnet fastsettes på grunnlag av oppnådd poengsum.
Sensor:
Ekstern sensor godkjenner oppgavestillingen for prosjektoppgave, samt sensorveiledning. Sensor deltar i vurdering av studentene under de individuelle presentasjonene og endelig karaktersetting.
Merknader:
Emnet består av opplæring i videregående programmering i høstparallellen og en prosjektoppgave i januarblokk. Deltakerne i emnet må være tilstede på heltid i januarblokk.
Normert arbeidsmengde:
Høstparallell 150t = 26t forelesninger + 26t datalab + 98t egenarbeid med lærebok og programmeringsoppgaverJanuarblokk 150t = 15t kollokvie + 120t prosjektoppgave + 15t forberedelse av avsluttende presentasjon
Opptakskrav:
Realfag
Undervisningstid:
- Høstparallel: 26t forelesning, 26t datalab
- Januarblokk: 84t: 14 arbeidsdager med minimum 6 timer prosjektarbeid
Eksamensdetaljer: Langsgående vurdering: A - E / Ikke bestått